Jutawan Klik!!!

Ketika Cinta Bertasbih




Ketika hati tidak tenang, maka bacalah al-Quran sebagai pengubat hati. Tetapi ketika hati bagaikan gunung berapi persis saat tibanya untuk memuntahkan lahar, menulis adalah cara paling baik untukku meredakannya.

Sudah beberapa kali aku cuba mengelak dari menonton cerita gerne cinta islamik ini.




“Nta dah tengok cerita Ketika Cinta Bertasbih?” Tanya sahabatku suatu ketika dahulu. Barangkali ketika baru terbitnya cerita ini di massa.

“Belum, ana tak layan la cerita jiwang-jiwang ni” jawabku dengan nada bergurau.

Sebenarnya bukan diri ini tidak suka menonton atau membaca cerita gerne Islamik sebegini. Tetapi aku begitu takut dengan “penangannya”. Auranya bisa membuatkan aku terkhayal dalam satu jangka masa yang lama. Perkara ini amat menyeksakan hati. Bukan kerana hati kosong, tetapi waktu itu hatiku terlalu sarat dengan bermacam output hasil dari cerita gerne islamik yang ditonton atau dibaca.

“Terkhayal” dengan kesyadidan pelakonnya dan keindahan jalan ceritanya, tersekat dengan pelbagai simpulan nasihat yang bisa meruntun jiwa dan yang terpenting ialah percikan iman asbab dari membaca atau menonton cerita gerne ini benar-benar terasa di jiwa ini.

Membuatkan aku selepas itu sering bermuhasabah sendirian – Bagaimana taraf CINTAKU kepada Si-empunya cinta? Layakkah aku untuk mengahwini seorang mujahidah yang mantap taqarrubnya kepada Allah?

Subhanallah, inilah penangan dari filem Ketika Cinta Bertasbih yang baru ku habis menontonnya malam tadi. Kali pertama aku sanggup tidak tidur hanya semata untuk menonton sehingga ke akhir cerita.

Penangan yang sama atau lebih kuat dari pengalamanku yang lalu ketika membaca novel Tautan Hati. Kerana sebab inilah aku benar-benar ingin mengelak dari “bersemuka” dengan cerita cinta islamik ini.

Tetapi perancangan Allah SWT itu siapa yang tahu? Dengan taufiq dan hidayahnya aku menonton filem ini dengan harapan menjadi suatu amal ibadah di sisi tuhanku.
Asbabnya, aku terkhayal seharian pada hari ini hasil dari percikan rahmat dari yang Maha Pemurah agar aku bermusabah kembali tentang amalan aku di dalam rangka untuk mendekatkan diri kepadaNya.

Semoga Allah merahmati semua yang terlibat dalam pembikinan filem yang hebat ini terutama sekali penulis novel ini dan para pelakonnya.

Sekadar untuk menenangkan jiwa…wallahua’lam.

0 comments: