Jutawan Klik!!!

Indahnya Islam

Sudah lama rasanya tidak mendengar ceramah yang disampaikan oleh mereka yang baru memeluk agama Islam. Alhamdulillah, baru-baru ini Allah memberi taufiq dan hidayahnya kepadaku untuk hadir ke majlis Ilmu yang disampaikan oleh seorang bekas sami Hindu.

Alangkah manisnya apabila hati kita disimpah dengan cahaya Iman dan Islam. Dengannya seseorang Muslim itu sudah mempunyai jaminan daripada Allah SWT untuk masuk ke syurga. Cuma perlu mengerjakan segala perintahnya sahaja. Tetapi bagaimana pula dengan mereka yang tidak mendapat cahaya Iman dan Islam ini? Itulah yang menjadi bom yang menggegarkan jiwa saya tatkala beliau sedang menyampaikan tazkirahnya.

Ini kerana di suatu ketika sedang beliau berceramah, beliau mempersoalkan kepada hadirin yang hadir mengapa ayahnya tidak diberitahu berkenaan Islam oleh masyarakat di sekeliling tempat tinggalnya yang mejoritinya adalah orang Islam sedangkan ayahnya sudah menunjukkan minat kepada Islam tetapi telah ditakdirkan Allah ayahnya mati dalam keadaan syirik kepada Allah. Beliau memberi persoalan sebegini rupa kerana beliau mengerti akan mahalnya nilai iman dan Islam.

Inilah yang menjadi pokok utama dalam majlis ilmu pada malam tersebut. Ramai di kalangan kita yang sudah Islam sejak lahir lagi tetapi tidak mengerti akan tingginya nilaian Iman dan Islam itu. Maka tidak hairanlah jika kita melihat sekarang semakin ramai orang Islam mulai murtad dan sekurang-kurangnya ramai dari kalangan umat Islam sendiri terutama pemuda/i Islam hancur lebur akhlak Islamnya.

Sayang sekali apabila Iman dan Islam yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita dibiarkan terbang begitu sahaja dan yang lagi menyedihkan hati ada dikalangan kita menyimpan iman dan Islam yang kita miliki untuk diri kita sahaja. Bukankah itu zalim namanya.

Apakah yang hendak dijawab oleh kita di Masyar kelak apabila ada dikalangan orang bukan Islam mendakwa kita tidak berdakwah kepadanya sedangkan di dunia dahulu kita mengenali orang yang bukan Islam itu?

Ya, cahaya Iman dan Islam itu kebanyakannya hanya dirasai oleh mereka yang baru menemuinya malah Islam mereka lebih tulin dari Islam keturunan (Islam kita).
Sampaikanlah walaupun suatu ayat. Mungkin dengan dakwah yang kita lakukan itu, ada orang yang mendapat sinaran hidayah dari Allah SWT. Siapa tahu, semuanya kerja Allah SWT.

Sekadar berkongsi secubit ilmu yang diperolehi. Semoga mendapat berkat dari Allah SWT.

Wallahu a’lam.