Jutawan Klik!!!

Maulidur Rasul : Rasulullah SAW sebagai role model kita


“Sungguh, telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri tauladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharapkan (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.”
(al-Ahzab: 21)

Saban tahun, masyarakat Islam di Malaysia khususnya akan mengadakan sambutan maulidur rasul seperti mengadakan ceramah agama, majlis jamuan, perarakan dan sebagainya. Semua acara ini tidak lain hanyalah bermatlamatkan untuk menyuburkan rasa cinta dan sayang kepada Rasulullah SAW.

Tetapi di celah-celah sambutan Maulidur rasul yang kita raikan setiap tahun ini, masih tergumpal begitu banyak persoalan besar tentang permasalahan umat Islam yang begitu serius yang perlu diselesaikan.

Jika kita menjenguk kembali permasalahan umat Islam di lapangan politik yang penuh dengan sampah rasuah, bidang ekonomi yang masih terikat dengan sistem riba dan bidang sosial yang menampakkan kerosakan akhlak pemuda-pemudi Islam, maka perlulah kita sedar bahawa kita semakin jauh dengan contoh suri tauladan terbaik iaitu Rasulullah SAW.

Apabila kita berbicara berkenaan role model, ketahuilah saudaraku bahawa kita telah ditipu oleh musuh kita dengan memberikan kepada kita pelbagai contoh role model palsu untuk kita jadikan ikutan. Contoh paling mudah untuk dilihat ialah di lapangan hiburan yang penuh dengan program realiti seperti Malaysia Idol yang menuntut kita untuk mengundi siapakah artis yang lebih kita sukai.

Secara tidak sedar, musuh kita iaitu Yahudi dan Nasrani telah berjaya memperdaya kita tentang siapa yang patut kita ikuti dan contohi. Maka tidak hairanlah sekarang munculnya golongan muda-mudi Islam yang mahu menjadi barat malah ingin lebih barat dari orang barat sendiri.

Sedarlah ikhwanul Muslimin sekalian! kita sudah mempunyai Idola yang terbaik untuk diikuti iaitu Nabi Muhammad SAW.

Justeru, di dalam usaha untuk menjadikan Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan terbaik untuk umat Islam kini, maka perlulah kita mengenali dahulu Nabi Muhammad SAW yang kita cintai ini dengan membaca dan mengkaji sirah kehidupan baginda sebelum dan selepas bergelar rasul Allah.

Ini kerana, hanya mereka yang sangat mengenali Nabi Muhammad SAW akan jatuh cinta kepada baginda. Bukankah kita selalu mendengar frasa “tak kenal maka tak cinta”?

Kemudian, cubalah kita amalkan sedikit demi sedikit perintah dan tegahan yang terkandung dalam sunnah kehidupan baginda seperti galakan menyebarkan salam dan sebagainya.

Hanya mereka yang mengikuti sunnah Nabi Muhammad SAW yang akan berjaya. Hal ini telah terbukti dengan adanya segolongan manusia yang ditinggal oleh Nabi SAW iaitu para sahabat baginda r.hum yang telah berjaya meletakkan Islam pada tempat yang tertinggi sekali. Di waktu ini, umat Islam digeruni oleh musuh-musuhnya. Agama Islam tersebar luas merentas benua, rahmat Allah turun mencurah tiada henti.

Bangunlah Ikhwanul Muslimin sekalian! Ayuh kita jadikan Rasulullah SAW sebagai Role Model kita.



0 comments: