Jutawan Klik!!!

Terkenang di Suatu Masa Lalu


“Alhamdulillah, habis pun smart camp budak-budak ni,” kataku dengan penuh kelegaan lagi penuh rasa kesyukuran.

Camping yang baru aku lalui ini ialah camping yang bertujuan menerapkan ajaran dan nilai-nilai Islam kepada budak-budak kecil yang berumur 7-12 tahun.

Bila jadi fasilitator untuk budak-budak kecil ini, barulah aku tahu betapa sukarnya hendak mengawal budak-budak kecil ini. Bila kita cakap, budak-budak ni buat tak tau ja. Aduh, punya la angin aku dibuatnya. Nak cubit kesian pulak. Nak marah takut menangis. Ye la, anak orang. Nak buat apa-apa pun kena fikir dua tiga kali. Kalau anak sendiri tak pe la. Nak rotan ke, nak bergusti ke ikut suka la. Tapi memandangkan yang menulis artikel ini belum berkahwin dan tentunya masih belum ada anak, maka adik bongsu penulis yang berumur 3 tahun menjadi sasaran latihan penulis. kui kui…


Tapi di suatu sudut hatiku terasa rindu pula hendak berpisah dengan budak-budak ni. Walaupun “hypertension” aku dibuatnya dengan budak-budak ni, tetapi bila duduk dengan budak-budak ni aku menjadi gembira dan akhirnya aku sendiri pun menjadi budak-budak juga. Walaupun terasa seperti dipermainkan oleh budak-budak ini tetapi tak pe la. Seronok juga main-main dengan budak-budak ni.

Tetapi bila aku meyelak kembali diari catitan silam sejarah hidupku, barulah aku mengerti betapa bertuahnya budak-budak ini kerana sejak dari kecil lagi mereka telah didedahkan dan dididik dengan hal-hal yang berkaitan dengan agama dan diasuh dalam suasana agama. Rasa gembira, seronok dan bangga terhadap budak-budak harapan generasi pelapis Islam ini tidak terhingga hitungnya bagi diri ini yang ingin melihat Islam tertegak kembali di muka bumi ini.

Bila memikirkan kembali realiti kehidupan sekarang, nampaknya, ramai ibu bapa lebih cenderung mendidik anak mereka menjadi seorang “artis.” Tengok sahaja rancangan di kaca televisyen, susah hendak menelan realiti di Malaysia ini yang mana hiburan membiak bagaikan sel kanser. Setiap peringkat umur ada program realitinya yang sendiri. Remaja dengan program remajanya dan budak-budak dengan program budak-budaknya. Kanser kalau lambat dibuang maka kematian akan bertandang. Begitu jugalah kita, kalau perkara-perkara mungkar ini lambat dicegah, maka habislah Islam rosak binasa.


Bagiku, menjadi fasi untuk budak-budak merupakan satu kenangan yang cukup indah. Banyak pengajaran yang kita boleh dapat dari budak-budak ni. Antara pengajaran yang terpenting yang boleh kita dapat dari budak-budak ni ialah kena banyak bersabar dengan kerenah mereka. Kebanyakan budak-budak yang pergi camping tu jenis yang buas-buas. Tetapi tidak silap aku budak lelaki je yang buas-buas. Budak perempuan nampak la sedikit kematangan ada pada mereka kalau dibandingkan dengan budak lelaki.

Pengajaran kedua yang boleh kita dapat ialah adakah kita sudah bersedia untuk bergelar ibu bapa? Bila dibandingkan chelet tempat kami menginap sebelum dan selepas menginap memang jauh berbeza. Sebelum menginap punyalah cantik dan kemas chelet. Tetapi semuanya berubah, bila sahaja budak-budak ini masuk ke dalam chelet, maka porak-perandalah chelet tempat menginap. Habis segala jenis pasir masuk dalam chelet. Sehinggakan tidur di atas katil boleh diibaratkan tidur di tepi pantai.Haha… Tetapi tidaklah sampai banyaknya pasir di tepi pantai.hehe… Berselerak itu perkara biasa la di dalam kehidupan seorang muslimin yang masih belum baligh lagi.



Tetapi bila difikirkan, muslimin yang sudah cukup umur juga nampak gayanya masih lagi mewarisi sifat kebudak-budakkan ini. Bilik berselerak perkara biasalah. Bila pergi ke rumah sewa nampak gayanya, rumah sewa pun sama juga.

“Inilah rumah/bilik orang bujang,” kata seseorang.

Ishh, nampaknya kena tunggu zaujah ada baru nak kemas agaknya. Mungkin-mungkin…

Saya rasa cukuplah kita renung-renungkan dua pengajaran ini dulu.

Lepas ni kalau ada panggilan untuk jadi fasi untuk budak-budak sekolah rendah, nampak gayanya kenalah berfikir dua tiga kali dahulu sebelum nak putuskan samada nak pergi ke tak. Wallahu a’lam…

1 comments:

mashitah izzati said...

assalamualaikum...

telusnya adik sufian ni...
teruskan usaha... hasilkan artikel yang bermanfaat