Jutawan Klik!!!

The Sin of Inaction

“Alhamdulillah, satu nikmat yang tidak ternilai harganya,” kata hatiku.

Ilmu yang aku dapat dalam program wacana ini amat berguna bagiku dan kepada mereka yang sayang akan Islam dan penganutnya.

Satu wacana yang amat menarik bagiku. Pengisiannya telah diberi oleh ketua editor Majalah sabili dari Indonesia, Mas Herry Nurdi.

When you can see what is the enemy, you will find a thousand of battle,” kata beliau sebagai pembuka bicara.

Siapakah sebenarnya musuh sebenar yang sedang kita hadapi sekarang sebagai seorang remaja yang bergelar MAHASISWA?

Disinilah bermulanya langkah kejayaan seseorang itu. Iaitu mengenal pasti punca bagi segala masalah. Kenapa seseorang itu gagal mendapat keputusan yang cemerlang padahal dia seorang yang bijak? Mengapa seseorang itu gagal mendapat apa yang dia hajati? Maka, jawapannya tidak lain ialah MALAS. Apabila sudah tahu punca masalahnya barulah kita mengerti bahawa akibat dari malas, terbitnya bermacam-macam lagi masalah lain.

Dalam konteks masyarakat pula, mengapa selalu terjadi banyak gejala sosial, merebaknya penyakit berjangkit dan bermacam-macam lagi penyakit sosial di negara yang mundur? Jikalau kita analisa masalah ini, maka kita akan bertemu dengan punca segala masalah ini iaitu KEMISKINAN.

Oleh itu, marilah kita selidik kembali mengapakah gerakan dakwah kita di kampus atau di mana jua sekalipun tidak mencapai matlamat yang diharapkan. Mengapakah masyarakat kampus khususnya melihat mereka yang terlibat dalam gerakan dakwah kampus seperti “golongan elit” yang terasing dengan mereka? Untuk menjadi “seorang yang celik”, menjadi kewajiban kepada kita untuk bergaul dengan masyarakat di sekeliling kita. Kita kenalah sentiasa bersama dengan mereka. Kenali “budaya” masyarakat kita. Barulah kita akan tahu jalan penyelesaiannya.

Ingat! Mengenali punca masalah adalah perkara yang amat penting. Kalau seseorang itu tidak berjaya mengidentifikasikan punca segala masalah yang sedang dihadapi atau tersilap mengidentifikasikan punca masalah, maka segala usahanya untuk menyelesaikan masalah akan menjadi sia-sia.

Satu perkara lagi yang perlu kita ingat ialah, janganlah sesekali kita mengambil jalan penyelesaian bagi sesuatu masalah dari tempat lain dan dari dimensi masa yang berbeza kerana walaupun masalahnya nampak hampir sama tetapi sebenarnya tidak serupa. Kerana sesuatu jalan penyelesaian itu hanyalah sesuai bagi suatu tempat itu sahaja dan pada waktu itu sahaja.

Contohnya, bolehkah kita mengambil pendekatan menghapuskan agama dari masyarakat kita seperti yang diambil oleh para intelektualis di Eropah dahulu semasa berlakunya pencanggahan antara sains dan agama untuk menjadi sebuah masyarakat yang maju dalam bidang sains dan teknologi? Seperti yang kita tahu bahawa semasa di waktu itu, pihak gereja telah menyalahgunakan kuasanya sehingga melahirkan manusia-manusia yang anti-agama kerana tidak mahu dikongkong oleh agama. Adakah kita boleh mengambil solusi yang sama untuk menjadi sebuah masyarakat yang maju dalam sains dan teknologi seperti yang diambil oleh orang Eropah sana? Jawapannya tentulah tidak.

Dosa Percuma

Siapa nak dosa percuma? Free je. Sampai kiamat pun orang tak nak. Pahala free orang nak la. Tetapi pahala tidaklah menjamin seseorang untuk memasuki syurga Allah. Tetapi kalau dosa seseorang itu lebih berat dari timbangan pahala di Mizan, maka tempatnya sudah tentu di neraka.

Diam tidaklah selalunya bagus. Apabila terjadi kemungkaran di depan kita, kita wajib mencegahnya. Kalau tidak mampu, cukuplah sekadar membenci kemaksiatan itu. Tetapi kalau kita selalu mendiamkan diri kerana “tidak mampu menegur” apabila berhadapan dengan perkara kemungkaran, dikuatiri kita sudah tidak membenci kemaksiatan itu lagi kerana kita mungkin sudah menganggap bahawa sesuatu perkara maksiat itu adalah perkara yang biasa sahaja.

Diam tidak selalunya emas. Kerana takut kerana diamnya kita, sesuatu itu menjadi semakin hancur. Kerana takut disebabkan diamnya kita, maka taufan maksiat makin mengganas. Saya rasa eloklah kita merenung ke lubuk diri sendiri, adakah kita ini tergolong dalam orang yang dapat dosa free ini?

Kekuatan bukanlah ditunggu, tetapi kekuatan harus dibina. Pertolongan Allah tidak akan datang kepada kita selagi kita tidak menolong diri kita sendiri.

WALLAHU A’LAM

0 comments: