Jutawan Klik!!!

Pengajaran Dari Sebuah Tragedi

Beberapa hari yang lepas dunia sekali lagi dikejutkan dengan satu lagi tindakan kejam oleh rejim zionis Israel yang menyerang Bandar Gaza secara besar-besaran. Sungguh mengerikan dan penuh tragis. Sehingga ke saat ini penduduk palestin yang syahid meningkat ke angka 400 orang dan yang tercedera meningkat ke angka 2000 orang.

Peristiwa hitam yang sedang berlaku ini hanyalah salah satu daripada rentetan episod-episod sedih yang melanda umat Islam seluruh dunia. Bukan sekadar di Palestin sahaja umat Islam diserang dan dibunuh, tetapi peristiwa yang sama juga berlaku di Iraq dan Afganistan.

Ikhwanul muslimin sekalian,

Tidakkah kita merasa pelik lagi hairan mengapa kita yang menganut satu agama yang diredhai di sisi Allah SWT begitu mudah dijadikan bola mainan oleh musuh-musuh Islam?

Kita dengan begitu mudahnya disepak dan ditendang tanpa ada rasa belas kasihan. Agama kita yang mulia ini begitu senang dipermainkan dan diberikan gambaran yang buruk seburuk-buruknya oleh musuh-musuh Islam.

Nabi Muhammad SAW yang diturunkan oleh Allah SWT sebagai pembawa rahmat ke sekalian alam dijadikan bahan ejekan dan kutukan yang tidak berasas oleh musuh-musuh Islam.
Umat Nabi Muhammad SAW yang pernah mendapat pengiktirafan dari Allah sebagai umat yang terbaik dahulunya tetapi sekarang menjadi umat yang lembab dari segala aspek kehidupan dan yang lebih parah lagi umat Islam sekarang sedang menghidapi satu penyakit kronik yang boleh menyebabkan kematian iaitu CINTA DUNIA DAN TAKUT MATI.

Seperti mana sabda Rasulullah SAW:

“Hampir terjadi keadaan yang mana umat-umat lain akan mengerumuni kalian bagai orang-orang yang makan mengerumuni makanannya.”

Salah seorang sahabat berkata: “Apakah kerana sedikitnya kami ketika itu?”

Nabi SAW berkata: “Bahkan, pada saat itu kalian banyak jumlahnya, tetapi kalian bagaikan ghutsa’ (buih kotor yang dihanyutkan air ketika banjir). Pasti Allah akan cabut rasa segan yang ada di dalam dada-dada musuh kalian, kemudian Allah campakkan kepada kamu rasa wahn.”

Kata para sahabat: “Wahai Rasulullah, apakah wahn itu?

Beliau bersabda: “Cinta dunia dan takut mati.”

(HR Abu Daud no. 4297, Ahmad 5/278, Abu Nu'aim dalam At Hilyah m.s. 182 dengan dua jalan dan dengan keduanya hadis ini menjadi shohih)

Mengapa semua mimpi ngeri ini menimpa umat Islam pada hari ini sedangkan kita ini adalah penganut agama Islam yang cemerlang?

Tidak lain dan tidak bukan sebabnya ialah kita sudah tidak mengamalkan ajaran Islam secara menyeluruh seperti yang pernah diamalkan oleh generasi pertama dahulu iaitu para sahabat r.hum.. Seperti yang kita ketahui bahawa sumber rujukan pertama yang digunakan sebagai panduan hidup para sahabat ialah al-Quran. Apabila para sahabat menemui masalah, maka mereka kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah (hadith). Apabila para sahabat ingin melakukan sesuatu perkara maka mereka akan kembali merujuk kepada ayat-ayat al-Quran dan hadith nabi SAW. Dengan kata lain, setiap inci kehidupan para sahabat adalah berpandukan daripada al-Quran yang lengkap yang tiada keraguan dan kontradiksi di dalamnya.

Firman Allah SWT:

“Kitab (al-Quran) itu tidak ada keraguaan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa.”
(al-Baqarah: 2)

Satu perkara lagi yang membuatkan generasi sahabat ini menjadi umat yang terbaik ialah mereka mempelajari al-Quran bukan sekadar untuk dibaca sahaja, tetapi mereka mempelajari al-Quran adalah untuk dilaksanakan serta merta bagaikan seorang perajurit yang menerima “arahan harian” atau “surat pekeliling” untuk dilaksanakan serta merta. Kadang-kadang cukup dengan hanya sepuluh ayat sahaja sehingga para sahabat benar-benar menghafalnya dan dilaksanakan arahan-arahannya. Selepas itu, barulah mereka berpindah ke ayat lain.

Bagaimana pula dengan kita?

Jikalau kita melihat dan merunung kembali realiti kehidupan umat Islam masa kini, kebanyakan umat Islam sudah tidak menggunakan al-Quran sebagai pedoman dan panduan hidup. Kita lebih berminat mengatur setiap ruang kehidupan kita dengan panduan-panduan yang bukan bersumberkan dari al-Quran. Rata-rata umat Islam kini lebih suka menjadikan BUDAYA BARAT yang kononnya bertamadun itu sebagai buku panduan hidup kita.

Sebab itulah ramai perempuan Islam lebih suka memakai baju ketat dan seluar ketat dari memakai pakaian yang menutup aurat.

Sebab itulah ramai umat Islam sekarang lebih gemar terkinja-kinja menari dari duduk beriktikaf di masjid mendengar kuliah agama.

Sebab itulah umat islam sekarang dihinggapi pelbagai penyakit sosial yang amat mengerikan, masalah politik yang kacau-bilau dan ekonomi yang tidak pernah maju.

Ubat bagi masalah ini hanya satu iaitu kembali mengamalkan Islam secara menyeluruh (syumul) ke dalam kehidupan kita tanpa mencampur-adukkan Islam yang suci dengan ideologi-ideologi dan falsafah-falsafah yang kotor dan tidak menjadikan Islam sebagai bahan tempelan dan kosmatik semata-mata.

Wallahu a’lam.

1 comments:

Anonymous said...

pemikiran umat islam kini telah disekularkan oleh yahudi laknatullah tanpa kita sedari.jgn sesekali kita termasuk dlm prgkap mereka yg ingin lihat Islam terus terkubur.
"salam maal hijrah"