Jutawan Klik!!!

Mari Kita Gunakan Peluang yang Ada

Tekanan terhadap kaum Muslimin makin meningkat. Untuk menyelamatkan dakwah, Rasulullah SAW mengizinkan para sahabat berhijrah ke Habsyah. Abu Bakar as-Siddiq segera mempersiapkan diri. Dengan bekalan seadanya, Abu Bakar r.u meninggalkan Mekah. Ketika tiba di Barkul Ghimad, dia bertembung dengan Ibn Daghinah, seorang ketua suku Qarah. “Hendak ke mana wahai Abu Bakar?” tanya Ibn Daghinah.

“Kaumku telah mengusirku. Aku ingin mencari muka bumi (yang selamat) untuk menyembah tuhanku,” jawab Abu Bakar r.u.

“Orang sepertimu tidak patut diusir. Engkau suka menolong orang yang miskin, membantu orang yang sengsara, menghormati tetamu, dan membela mereka yang beradadalam kebenaran. Oleh itu, aku memberikan perlindungan kepadamu. Kembalilah dan sembahlah Tuhanmu di negerimu (Mekah),” ujar Ibn Daghinah.

Bersama-sama Ibn Daghinah, Abu Bakar kembali ke Mekah. Di hadapan pemuka kafir Quraisy, Ibn Daghinah menyatakan bahawa Abu Bakar berada dalam jaminannya, dia diizinkan beribadah di rumahnya sahaja. Peraturan ini memang menjadi salah satu undang-undang pada masa itu. Sesiapapun boleh memberi perlindungan kepada orang lain. Hal ini juga yang dilakukan oleh Abu Talib terhadap Rasulullah SAW. Dengan demikian Rasulullah SAW boleh berdakwah walaupun dalam tekanan.

Dalam perlindungan itu, Abu Bakar r.u bebas melakukan solat, membaca al-Quran dan melakukan ibadah apapun di rumahnya. Untuk menyebarkan dakwahnya tanpa harus menyalahi undang-undang, Abu Bakar telah memperluaskan rumahnya. Dia sengaja membuat dinding rumahnya tidak terlalu tinggi agar boleh dilihat oleh orang lain. Kadang-kadang beliau membaca al-Quran di perkarangan rumahnya dengan suara yang lantang.
Para wanita dan anak-anak banyak yang datang ingin mendengar bacaan al-Quran oleh Abu Bakar r.u. Apa lagi, ketika membaca al-Quran Abu Bakar r.u sering menangis membuatkan orang ramai semakin banyak berkunjung. Tidak sedikit dari kaum wanita dan anak-anak itu yang hafal ayat-ayat al-Quran. Mereka membacanya di tepi-tepi jalan dan di tempat-tempat umum. Tidak sedikit yang kemudian tertarik kepada Islam.

Apa yang dilakukan oleh Abu Bakar r.u adalah satu tindakan kreatif yang boleh kita teladani. Di dalam konteks sekarang, berdakwah secara berhikmah adalah teramat dituntut ke atas diri setiap pendakwah. Tambah-tambah lagi di waktu sekarang ini dimana negara kita dan banyak Negara Islam yang lain tidak memerintah mengikut syariat Islam yang sebenar-benarnya. Realitinya sekarang, Islam hanya diambil dan diamalkan di waktu-waktu tertentu sahaja dan hanya yang bersifat Ibadah khusus semata-mata.

Tetapi apa yang kita perlu lakukan sekarang ini ialah memanfaatkan segala peluang yang ada untuk berdakwah. Walaupun seperti yang kita tahu bahawa Negara kita ini mengamalkan sistem pemerintahan ala demokrasi berparlimen.

Apa yang terkandung dalam maksud demokrasi berparlimen perlulah kita tahu. Demokrasi ialah satu corak pemerintahan yang memberi kita kebebasan untuk bersuara. Jadi, kita perlu untuk memanfaatkan aspek-aspek posotif dalam system demokrasi ini. Walaupun ia bukan bersumberkan dari Islam. Ini akan memberikan peluang kepada kita untuk meluaskan lagi agenda dakwah. Melalui kebebasan bersuara, ia membolehkan seorang pemimpin itu naik dengan jumlah undi terbanyak.

Di dalam konteks kita sebagai remaja Muslim khususnya Mahasiswa, kita sepatutnya memanfaatkan peluang yang kita ada sekarang. Kebebasan kita untuk berdakwah untuk masyarakat kampus harus kita gunakan sebaik mungkin. Walaupun pada sekarang ini mahasiswa dihimpit oleh satu undang-undang kejam iaitu Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) sehingga menyebabkan mahasiswa yang dahulunya lantang bersuara tetapi sekarang ini nampaknya ramai yang telah menjadi bisu kerana takut akan hukuman yang dikenakan ke atas pesalah. Tetapi di dalam AUKU itu sendiri banyak lagi peluang yang boleh kita manfaatkan kerana AUKU itu sendiri satu akta yang lemah sebenarnya. Ini adalah dari satu aspeks.

Sebenarnya, ada lagi peluang yang boleh kita manfaatkan untuk tujuan berdakwah misalnya kita boleh menggunakan platform Pusat Islam di USM contohnya untuk menjalankan misi dakwah kita. Di waktu inilah kita boleh tonjolkan kewibawaan kepimpinan kita sebagai seorang pelajar yang bergelar da’ie. Kita boleh menjadi khatib semasa solat Jumaat, kita boleh menggunakan masjid untuk memberi tazkirah dan kita boleh menjadi imam bagi solat-solat fardhu. Semua ini adalah peluang untuk kita untuk kita menonjolkan aura dakwah kita. Di waktu inilah peluang untuk kita mengasahkan lagi bakat kepimpinan seseorang da’ie itu. Sebelum ini kita mungkin lantang bersuara di dalam usrah, tetapi kali ini suara kita akan bertambah lantang dengan adanya suara-suara kita dalam masyarakat. Semua ini adalah peluang untuk kita untuk menyebarkan lagi kefahaman tentang Islam selain meng’izzah’kan lagi Islam di kaca mata orang ramai.
Tatapi kita perlu ingat sesuatu bahawa walaupun kita ‘mendiami lubang-lubang emas’ dalam sistem demokrasi atau sistem-sistem lain dari Islam, tapi bukan bermakna kita berimankan sistem yang tidak islamik ini. Kita berharap bahawa apabila kita menang dalam pilihan raya kelak, kita mampu membawa sinar perubahan kepada masyarakat kampus.

Seperti biasa, mesti banyak pihak yang tidak akan senang apabila melihat sinar Islam semakin terang. Dalam konteks dalam dakwah di kampus misalnya, kita berkemungkinan besar akan mengatakan bahawa HEPlah yang banyak sekali menghalang kita dalam usaha dakwah. Ada saja yang tidak kena dengan benda baik yang kita buat. Tetapi bila kroni mereka daripada kalangan student yang pro HEP buat program-program yang tidak tentu hala, HEP dengan senang hatinya menyokong agenda yang melalaikan mahasiswa ini. Bila sebut sahaja pasal HEP dan puak Aspirasi, mesti ramai yang tidak berpuas hati termasuklah aku. Para pelajar universiti didoktrinkan bahawa golongan promahasiswa ini radikal, suka buat demontrasi dan juga didoktrinkan bahawa kita datang ke universiti adalah bertujuan untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang agar mendapat pekerjaan yang baik nanti.

Ok, kita tinggal sekejap pasal kepincangan HEP. Sebenarnya, kita sebagai penggerak Islam khususnya di kalangan mahasiswa perlulah melihat musuh itu bukannya kepincangan HEP. Tetapi gerakan dakyah Barat yang sedang memperkudakan orang-orang Islam pada waktu ini. Kita sebagai mahasiswa perlulah sentiasa cakna dengan isu-isu semasa lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan umat Islam. Kita juga harus mempersiapkan diri kita dengan pelbagai soft skil supaya apabila kita terjun ke dalam masyarakat kelak kita mampu menyumbang sesuatu yang berguna kepada masyarakat, bukan hiburan-hiburan yang terkeluar dari batasan syariat!!!

Ayuh ikhwah, akhwat, mahasisiwa dan mahasiswi sekalian!!! Mari kita menjadi pendokong kepada tradisi kecemerlangan dunia akhirat, supaya generasi-generasi selepas kita kelak adalah bakal-bakal generasi yang akan menggalas title “GENERASI AL-QURAN”. WALLAHU A’LAM….

Pengarang: Ahmad Sufian Shohor
Sumber Rujukan: Belajar Dari Dua Umar, Hepi Andi Bastoni

1 comments:

SiRaHDiN said...

Assalamualaikum..
nama aku sirajuddin..
selamat berkenalan..
tulis banyak2 lagi..
jangan berhenti..
aku nak baca..
tq..