Jutawan Klik!!!

“Produk” Ini…

“ Sufian, tengok tu, phreghhh menawannya,” bisik “seorang mamat” ini kepadaku.

Sebenarnya aku pun tak tahu “dia” ni mamat ka minah. Anggap je la mamat. Kui kui…

Aku pun tengok la… astaghfirullah al-Azim, laghonya.

“ Boleh tercabut iman aku ni,” bisikku.

Aku pun terus memecut ke Masjid. Di sepanjang perjalanan aku ke masjid, tidak henti-henti seorang mamat ni “mempromosikan” barangan dia kat aku. Barang-barang dia semuanya “yang boleh mencairkan yang beku” dan “membengkokkan yang lurus”. Walaupun seseorang itu baru sahaja memperbaharui janjinya dengan tuanNya.

Seperti biasa, mamat ni memang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah, rujan dan ribut petir, dia pasti nak menjual barangannya kepada anak Adam. Peningnya kepala aku dengan mamat sorang ni. Boleh katakan setiap hari mesti je ada kelibat dia. Pantang ada peluang sekit, pasti dia akan masuk punya. Pelanggan dia tidak lain dan tidak bukan ialah anak Adam yang bergelar Muslim. Ya!!! Inilah pelanggannya. Tetapi tidak semua Muslim dia berminat untuk berjual beli. Baginya, berjual beli dengan “Mukmin” dan “Muttaqin” lebih menguntungkan walaupun susah untuk berniaga dengan orang jenis ni.

Suka saya untuk memfokuskan kepada satu “barangan” yang mamat ni selalu jual kepada mereka yang bergelar Mukmin dan Muttaqin dan kepada mereka yang sedang berjihad untuk mendapatkan gelaran ini. Barangannya ini bukan barangan yang biasa-biasa. Barangannya ini bolehlah aku ketogorikan sebagai “karipap yang berintikan racun”. Apabila kita tengok karipap, macam nak makan semua je. Sedapnya tidak dapat dibayangkan dengan kata-kata. Ehh, betul ke karipap sedap? Lantak la.

Kerana barangan ini boleh “mencabut” kenikmatan dan kemanisan apabila kita sedang beribadah kepada Allah SWT, maka kita kena tahu sedikit sebanyak tentang produk ni…

1) “Produk” ini amat mudah untuk didapati. Kat mana-mana boleh dapatkannya.

2) Kualitinya sentiasa dipelihara oleh si penjual ni.

3) “Produk” ini memberikan kepada pembelinya kenikmatan yang sementara sahaja.

4) AWAS!!! “produk” ini boleh menyebabkan ketagih yang teruk kalau tidak dicegah

dari awal.

Sebenarnya banyak lagi perkara yang kita kena ambil tahu pasal produk ini.

Produknya ialah:

ما من مسلم ينظر إلى محاسن امرأة ثم يغض بصره إلا أخلف الله له عبادة يجد حلاوتها
Ertinya : Tiada seorang Muslim pun yang melihat kepada kecantikan wanita (aurat) kemudian ia mengalih pandangan matanya kecuali Allah s.w.t akan memberikan kepadanya kemanisan dalam ibadahnya (Riwayat Ahmad & At-Tabrani , Ibn kathir, 3/283, Ibn Kathir & Al-Munziri : Dhoif dan Ibn Kathir berkata , boleh diguna dalam hal galakkan)
(Hadith diambil dari: www.zaharuddin.net)

Aurat wanita. Itulah produknya. Saya tidak kata wanita itu produknya tetapi kecantikan yang ada pada seseorang wanita itu adalah produknya. Menjadi suatu kemestian bagi kaum Muslimat untuk menutup aurat mereka sebaik mungkin dan menjadi satu kemestian juga kepada Muslimin untuk menjaga pandangan mata mereka. Tetapi, dalam kes yang khas sikit seperti penglibatan kaum Muslimin dan Muslimat dalam gerak kerja dakwah sedikit sebanyak menyumbang kepada masalah ini. Saya akui, sepanjang penglibatan dalam perlaksanaan program dakwah yang berbentuk ijtimai’ ini, banyak perkara yang menyentuh persoalan ikhtilat perlu diambil kira kerana dikuatiri jiwa yang menggerakkan program dakwah ini terpesong niatnya akibat terpukau dengan "kecantikan" muslimat. Di sini, Muslimat dan Muslimin perlu meningkatkan lagi “sekuriti”. Pertama sekali, apabila kita berbicara perkara ini, maka ia akan berbalik kepada soal kebersihan HATI dan iman kita. Berhati-hatilah, jangan disebabkan Muslimat seorang, hancur lebur kualiti Ibadah kita.

Mungkin perkara ini nampak biasa bagi kebanyakan individu, tetapi bagi mereka yang ingin menjaga hubungannya dengan Allah supaya sentiasa erat lagi penuh kenikmatan cinta maka perkara ini menjadi hal yang mustahak. Akhir kata, bila berjalan tu jagalah pandangan kerana pandangan itu adalah panah beracun dari panah iblis.

WALLAHU A’LAM

1 comments:

Anonymous said...

Betul. pejuang perlu menjaga mata dan betulkan niat supaya kerja-kerja yang dijalankan akan dapat mencapai kualiti yang tinggi. Kalau tidak maka ia akan jadi lakonan yang yang tiada nilai di sisi Allah,