Jutawan Klik!!!

Lawatan Ukhwah

Alhamdulillah, pada 30 November selesai juga lawatan ukhwah Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) ke rumah sahabat dan juga exco PMI di Pengkalan Chepa, Kelantan. Lawatan bermula pada 27 November tetapi walimah pada 30hb. Jadi masa yang terluang kami guna dengan sebaik mungkin untuk melawat Kelantan. Ini suatu yang biasa didengari oleh orang Kelantan. Tetapi bagi kami yang jarang-jarang ke Kelantan ini merupakan suatu yang cukup bermakna.

Bila saya berada di Kelantan ada suatu yang mententeramkan dan menyenangkan hati saya. Dari segi fizikal, apa yang saya suka, negeri Kelantan negeri yang dipenuhi dengan hijau warna daun ciptaan yang Maha Sempurna. Hijau warna bendera pun banyak juga. Hehe. Bagi mereka yang ingin mencari ketenangan mental pergilah ke Kelantan. Di sinilah terletaknya satu kelebihan ciptaan Allah SWT yang bernama pokok berbanding dengan satu “ciptaan manusia” yang diberi nama bangunan. Bezanya ialah ciptaan Allah ialah ciptaan yang Maha Sempurna lagi Maha Bijaksana dan ciptaan manusia pula penuh dengan sifat kekurangan dan kelemahan setaraf dengan pencipta bangunan yang semestinya penuh dengan kekurangan.

Jadi, dengan kata lain ciptaan Allah ialah ciptaan yang pasti ada manfaatnya hatta
debu yang tiada apa-apa bagi kebanyakan orang yang sebenarnya debu pun ada fungsinya yang tersendiri di alam ini. Begitu juga pokok yang hijau rendang. Ciptaan Allah yang satu ini dipenuhi dengan KETENANGAN bagi mereka yang kekontangannya dan bagi mereka yang sering “sakit mata” melihat bangunan-bangunan selain “bangunan” Allah yang satu ini. Kerana inilah, Islam menyeru umatnya supaya menjaga dan memelihara alam sekitar sehinggakan semasa berperang sekalipun tentera Islam dilarang memusnahkan pokok tumbuhan kerana disinilah terletaknya RAHMAT Allah bagi mereka yang sentiasa berfikir dengan betul. Bukan bagi mereka yang sering kali berfikir secara salah yang suka mumusnahkan ciptaan-ciptaan Allah bagi kepentingan dunia yang tiada apa-apa nilai disisiNya (hubbun dunya).

Indahnya Islam bagi mereka yang mahu berfikir kerana hanya dengan membaca dan berfikir sahaja kecantikan Islam itu akan kita temui. Seseorang itu tidak mungkin akan menjadi seorang Muslim yang sohih aqidahnya jika tidak bertemu dengan KEINDAHAN Islam. Seseorang itu tidak mungkin akan menjadi seorang Muslim yang bertaqwa dengan sebenar-benar taqwa jikalau dirinya tidak dihiasi dengan KECANTIKAN DAN KEAGUNGAN Islam itu sendiri.

Sebab itulah ramai orang Islam sekarang semakin menjauhi Islam kerana tidak bertemu dengan keindahan Islam. Sebab itulah ramai orang yang membenci Islam kerana tidak mahu mencari keindahan Islam. Sebab itulah musuh islam ingin memusnahkan Islam dan penganutnya dengan bermacam-macam propaganda dan anasir nagatif kerana tidak mahu orang Islam bertemu dengan keindahan agamanya dan sebab itulah ramai orang bukan Islam masuk Islam kerana telah berjaya bertemu keindahan Islam. Apa yang kita perlu tahu ialah orang yang bertemu keindahan Islam itu lebih kuat imannya dari orang yang mendapat Islam secara percuma. Kecuali jika orang yang mendapat Islam secara free ini juga melalui proses yang sama iaitu membaca dan berfikir barulah iman kita akan bertambah mantap.

Dari sudut rohani atau spiritualnya pula ada suatu yang seringkali “menarik” saya untuk ke Kelantan iaitu dari segi pengisian ilmu dan rohaninya pada setiap pagi Jumaat. Kalaulah di setiap tempat di Malaysia ini khususnya dapat diadakan pengisian seperti ini dan disampaikan pula oleh ustaz yang mantop ilmu dunianya, berkarisma, kotemporari lagi moderat saya yakin dan percaya umat Islam akan maju dari segi rohani, fizikal, spiritual, dunia dan akhiratnya. Ini kerana antara punca masalah yang umat Islam alami sekarang tidak lain dan tidak bukan disebabkan oleh KEKURANGAN ILMU dan IMAN di dada.

Ok, habispun topik “mempromosi Kelantan.” Kita masuk pula ke topik ukhwah. Macam kat sekolah pula. hehe. Kenapa ukhwah begitu penting sehinggakan Rasulullah SAW sendiripun menjaga ukhwah dengan para sahabatnya sebegitu rapi? Mengapa Rasulullah SAW menjadikan operasi mempersaudarakan Muhajirin dan Ansar sebagai prioriti yang utama sekali? Tidak lain dan tidak bukan kerana ukhwah ialah perkara asas lagi terpenting dalam Islam. Tanpa ukhwah atau sifat saling percaya-mempercayai satu sama lain maka tiadalah perpaduan. Tiada perpaduan maka tiadalah daulah. Sebab itulah menjaga dan merapatkan ukhwah sesama muslimin menjadi agenda utama Rasulullah dan kita sebagai pengikut dan lebih-lebih lagi pendakwah seharusnya menjadikan agenda menjaga dan merapatkan ukhwah sebagai suatu agenda terpenting kita. Amalkan kembali sunnah-sunnah Nabi SAW yang hampir pupus seperti memberi salam kepada sesiapa sahaja dan sentiasa serikan wajah dengan senyuman ikhlas. Bukan senyuman yang “bermaksud” ye.

Walaupun perjalanan kami sentiasa dibasahi hujan, tetapi kami tetap meneruskan agenda lawatan ke walimah Abang Ghaffar. Sebelum itu, kami ke sebuah masjid untuk melihat acara akad nikah abang Ghaffar. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Pandai juga Abang Ghaffar pilih zaujah ye. Tapi, yang peliknye kenapalah muslimat PMI tak datang. Ishh, pelik pelik.

Apa pun tahniahlah kepada abang Ghaffar dan zaujahnya kerana telah bergelar suami
isteri. Hilanglah sudah status bujang dari Abang Ghaffar.haha… apa yang perlu orang yang dah khawin buat ialah menyempurnakan separuh agama lagi. Semoga berbahagia sehingga ke akhirat sana. WALLAHU A’LAM.

0 comments: