Jutawan Klik!!!

Ustazku Berbicara

“ Ustaz ada satu cerita semasa ustaz jadi Imam kat masjid dekat Pasar Siti Khadijah,” kata ustazku.

“ Ada satu peristiwa berlaku pada suatu malam selepas solat Isyak,” sambung ustazku.

“ Ustaz, boleh tak saya nak beriktikaf kat masjid ni?” Tanya seorang hamba Allah.

“ Boleh, tapi kenapa nak beriktikaf di masjid? “ Tanya ustaz.

“ Saya musafir dari Terengganu untuk ke Rantau Panjang sebab nak dapatkan pengesahan pasport dari jabatan Imegrasen,” terangnya.

“ Kenapa nak pengesahan?” Tanya ustaz.

“ Saya sekarang sedang belajar di Terengganu dan sekarang saya tak dapat lagi pasport tetap,” terangnya lagi.

“ Saya yakin apa yang saya buat ini mendapat pahala di sisi Allah,” katanya.

Bermulanya Sebuah Cerita

“ Boleh tak awak ceritakan macam mana awak boleh masuk Islam,” tanya lagi ustaz.

“ Saya ni anak peniaga dan tinggal di Bangkok. Pada suatu hari, saya minta kebenaran dari keluarga saya untuk pergi melancong ke Malaysia melalui Rantau Panjang.” Pemuda ini memulakan ceritanya.

“ Semasa hendak ke Kota Bharu, saya telah menaiki teksi. Semasa naik teksi, pemandu teksi tu telah memasang radio dan saya mendengar sesuatu yang saya pun tidak tahu. Dengar je la. Apabila sampai sahaja ke Kota Bharu, saya mendengar benda yang sama juga. Walaupun tak tahu apa yang saya dengar, tetapi itu telah membuatkan saya berminat untuk mengkajinya,” terangnya lagi.

Tidak lama selepas itu, pemuda itu telah terbuka hatinya untuk menerima cahaya Islam hanya dengan mendengar al-Quran sahaja.

“ Selepas itu, pemuda ini balik ke rumahnya,” ustaz terus bercerita.

“ Semasa di rumah, pemuda ini tidak melakukan apa yang dia selalu lakukan dan menyebabkan ibu bapanya mengesyaki sesuatu. Akhirnya pemuda itu memberitahu bahawa dia telah memeluk Islam,” ustaz memberitahu.

Seperti biasa, sunnatullah terhadap orang yang baru memeluk Islam pasti ada sebagai tanda kasih sayang Allah kepada hambaNya. Tentangan dari keluarga suatu yang biasa diterima dari mereka yang menerima cahaya Islam.

“ Awak tahu tak apa yang akan terjadi kepada awak selepas memeluk Islam,” tanya seorang ayah kepada anaknya.

“ Masuk Islam bolehlah diertikan seperti lembu yang dicucuk hidungnya,” kata ayahnya kepada pemuda itu.

Alhamdulillah, pemuda itu tidak mengalah. Dia telah mengambil keputusan untuk belajar ilmu agama.

“ Pemuda itu kata, suatu hari nanti dia akan balik ke rumahnya dengan harapan untuk menerangkan Islam yang indah ini kepada ayahnya,” beritahu ustaz.
Selepas itu ustaz telah membawanya berjalan-jalan di sekitar kelantan dan mereka pun turun di satu tempat yang ramai orang.

Pemuda itu telah memberi salam dan bersalam dengan semua orang yang ada di situ dengan bibir yang tidak pernah lekang dengan senyuman. Suatu yang pelik dan semua
orang di situ kehairanan.

“ Kenapa kamu bersalam dengan semua orang?” ustaz bertanya.

“ Bila saya bersalam dengan ramai orang banyaklah pahala yang saya dapat,” balas pemuda itu.

Bagaimana Pula Dengan Kita ?

Sekarang ini ramai yang bersembang sesuatu yang tidak bermanfaat langsung. Ramai dari kalangan kita selalu bersembang hal-hal yang bersifat keduniaan semata-mata. Pasal artis, perempuan, motor, kereta,bola, bola dan bola. Sebab itulah kita sering di“bola”kan oleh musuh Islam. Ingatlah wahai sahabat-sahabatku, apabila kita sering berkata-kata hal-hal keduniaan maka kemegahan dan kehebatan dunia akan memenuhi hati kita. Apabila kita sering bercakap hal-hal yang berkaitan dengan kebesaran dan kehebatan Allah, hal-hal yang berkenaan dengan hari akhirat, pahala, dosa dan sebagainya maka iman akan memenuhi hati kita.

Sebenarnya senang sahaja untuk membuatkan hati kita sentiasa berhubung dengan Allah.

“ Mat, jom pi masjid.”

“ Malas la, egko pi dulu la, aku solat kat bilik je.”

“ Rugi betul la egko Mat, Allah nak bagi 27 kali ganda pahala solat sorang-sorang ni, egko tak mau ka?

“ Tak pe la, egko ambil la yang 27 pahala tu, aku ambik 1 je, hehe.”

Apa punya dialog la. Tapi ini mungkin realiti orang yang pernah mengajak orang ke arah kebaikan. Tetapi janganlah kita paksa pula atau kita sendiri putus harapan dari mengajak orang kearah hidayah Allah. Apa yang penting, kita hendaklah terus-menerus mengajaknya seperti dalam peristiwa rekaan dalam dialog di atas. Mungkin pada permulaannya mad’u kita tak berminat, tetapi dengan izin Allah, kalau kita terus istiqamah mengajaknya dengan ayat-ayat yang penuh diwarnai dengan kata-kata yang mengingatkan kita pada Allah dan hari akhirat, maka mad’u kita akan akur juga kepada kebaikan kerana hatinya sedang dipenuhi dengan hal-hal yang mengingatkannya kepada Allah.

Hanya Allah sahaja bisa membalas perbuatan kita seadilnya. Kita hanyalah hamba yang tidak punya apa-apa.

Satu Kenangan…

Pada suatu hari, ustazku telah pergi ke sebuah kampung yang terpencil di tanah arab untuk berjumpa keluarga angkatnya.

Apabila ustazku itu telah berada di rumah keluarga angkatnya, maka ayah angkatnya itu telah menyuruhnya mengambil kurma kering yang dibungkuskan di dalam guni.

“ Ambillah kurma kering itu banyak mana yang awak suka,” kata ayah angkat ustaz.
Ustazku menceritakan bahawa dia telah mengambil beberapa guni kurma kering yang lebih besar dari badannya untuk dibawa balik.

“ Saya akan bawa balik kurma ini dengan menaiki bas,” kata ustaz

“ Kalau awak bawa balik kurma itu dengan usaha sendiri lagi banyak la pahala yang awak dapat,” kata si bapa angkat.

“ Ish, tak kan la nak suruh aku bawa balik dengan jalan kaki kot,” fikir ustazku dengan kebimbangan.

Tatkala itu ada seorang pemuda arab berdekatan dengan mereka.

Pak cik itu telah memanggil pemuda itu.

“ Boleh tak awak hantarkan kurma ini ke tempat tinggal pemuda ini,” kata pak cik itu kepada pemuda arab itu.

“ Pemuda arab itu bersetuju walaupun tempat yang handak dihantar itu jauh.

“ Awak nak upah dariku atau dari Allah?” Tanya pak cik itu.

Berkata si pemuda, “Allah.”

Ustazku terus bercerita…

Apabila sampai sahaja di tempat kediamannya semasa belajar di sana, ustazku telah memanggil kawan-kawannya untuk mengangkat guni kurma itu. Tetapi,

“ Tak perlu, biar aku sahaja yang mengangkatnya kerana ini adalah urusanku,” balas pemuda arab itu.

Akhirnya pemuda arab itu balik tanpa meminta sebarang upah pun.

Lihatlah, apabila keagungan dan kebesaran Allah memancar dalam sanubari seseorang, maka mekarlah kemanisan redha Allah dan layulah kemanisan dunia.

Marilah kita sama-sama transformasikan ayat-ayat kita!!! Wallahu a’lam.

(Dialog di atas mungkin terubah sedikit tetapi insyaAllah masejnya sama seperti yang ana dapat.)

0 comments: