Jutawan Klik!!!

Hatiku Puas

Apabila aku berada di dalam masjid, aku akan merasa suatu kepuasan yang begitu menyenangkan hati ini. Ada suatu perkara yang menenangkan hati ini tatkala melihat anak-anak orang arab berlegar-legar di ruang solat masjid. Ada yang bermain-main ada yang duduk diam sahaja. Aku semakin gembira apabila melihat pak cik-pak cik arab ini selalu membawa anak mereka ke masjid. Bersolat bersama-sama dengan orang dewasa sedikit-sebanyak menambahkan lagi keharmonian ukhwah antara generasi yang berbeza usia.

Setiap kali aku hendak balik dari masjid selepas selesainya solat Isyak hati aku akan menjadi tenang dan gembira apabila melihat anak-anak orang arab balik dari sekolah. Hatiku menjadi semakin gembira apabila melihat anak-anak keturunan arab yang begitu riang berlari-lari pulang dari sekolah yang hanya dikhususkan oleh orang arab sahaja.

Dalam hatiku ini sering terdetik “bila la aku nak dapat anak ni? Boleh la aku bergomol-gomol dengan anak aku nanti.”

Ishh, jauhnya aku mengelamun, emak kepada anaknya pun tak tau lagi siapa gerangannya, dah fikir anak dah. Hehe…

Tetapi, baru-baru ini sekali lagi aku menjadi gembira apabila melihat masjid USM dihadiri oleh sekelompok bangsa Cina kerana pada malam itu Pusat Islam USM mengadakan program ceramah dalam bahasa Cina. Malah, ada di kalangan mereka yang membawa anak-anak mereka. Subhanallah, seronoknya aku pada malam itu apabila melihat anak-anak dari bangsa Cina bermain-main. senergi kaum yang cukup besar telah berlaku pada malam itu di dalam masjid USM.

Tetapi aku tetap merasa sesuatu kekosongan dan kelompongan di dalam hatiku. Di mana anak-anak bangsa Melayu. Di waktu anak-anak bangsa asing memenuhi masjid, di tika itulah masjid USM kekontangan anak-anak Melayu. Malah mahasiswa yang datang ke masjid juga tidak begitu ramai jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan mahasiswa Islam di USM.

Malah, senario ini sering kali memeningkan pihak pengurusan masjid dan mereka yang cakna kepada situasi umat Islam sekarang. Di manakah hilangnya anak-anak muda yang sepatutkan menjadikan masjid sebagai “kediaman kedua”. Aku semakin keliru. Di mana silapnya di waktu tenaga-tenaga besar sang pemuda diperlukan tetapi pada masa yang sama tenaga-tenaga ini terbiar dan tidak diguna pakai.

Tetapi sakit hatiku terubat juga apabila melihat gelagat seorang budak kecil berbangsa Melayu yang suka bermain dengan abangnya di dalam masjid. Bukan setakat bermain, malah membaca al-Quran dan belajar di situ. Geram betul aku melihat budak tu. Rasa macam nak bertinju je dengan budak tu. Dah la comel, nakal pulak tu. Tapi apa akan dayaku, budak tu anak orang, bukan anak aku. Kui kui…

Apa pun, aku respect kat bapa budak tu. Amat jarang aku terserempak dengan pak cik tu apabila datang ke masjid tanpa anaknya di sisi. Nanti bila aku dah ada anak, aku akan mestikan dan pastikan anak aku bersama-sama denganku selalu bersolat di masjid supaya kelak akan ada generasi penyambung risalah Nabi SAW yang cinta akan masjid.

Pensyarahku Murabbiku

Jauh betul angan-angan aku. Hhmm, sejak seorang pensyarah yang berasal dari Jepun mula mengajarku dalam subjek Basic Laboratory Course in Plant Pathology, aku berasa semacam kepuasan yang belum pernah aku rasai seumur hidup aku.

Ceritanya bermula apabila pensyarah yang dikenali sebagai Dr. Nagao tidak berpuas hati dengan lukisan yang dilukis oleh aku melalui pemerhatian dari mikroskop. Dipendekkan cerita, apabila kebanyakan student sekelas denganku sudah balik, aku tak balik-balik lagi kerana kena observe sekali lagi disebabkan “penipuan” yang aku lakukan. Dr. Nagao telah menyuruhku membuat prepared slide sekali lagi kerana prepared slide yang dibuat tidak memuaskan kerana tidak boleh nampak fungi structures dengan begitu jelas.

Buat je la, walaupun diri dah malas nak buat kerana fikiran telah disetting untuk balik awal. Apa yang membuatkan aku berasa suatu kepuasan ialah apabila Dr Nagao yang terkenal sebagai seorang pensyarah yang begitu menjaga solatnya supaya bersolat di awal waktu memberiku tunjuk ajar yang pada kiraanku amat berlainan dengan tunjuk ajar yang pernah aku terima dari pensyarah lain. Aku merasakan suatu keterikatan hati yang penu dengan kasih-sayang yang tiada taranya. Cara Dr. nagao mengajar penuh kasih sayang bagaikan seorang ayah yang sayang akan anaknya. Walaupun aku membuat silap, tetapi dia lansung tidak memarahi aku. Malah menyindir aku pun tidak. Dia memberi tunjuk ajar dengan penuh kesabaran walaupun aku kadang-kadang aku tidak berapa faham apa yang dicakapnya.

Seronoknya apabila bersama dengan orang yang ada hubungan yang akrab dengan masjid. Wajah Dr Nagao yang jernih disimbahi nur berkat wudhuk yang sentiasa membasahi raut wajahnya membuatkan hatiku yang teramat kotor dengan maksiat yang sering aku lakukan berasa tenang apabila bersama dengannya. Aku harap aku dapat menjadi sepertinya. Mendidik dengan penuh kasih sayang walaupun berbeza kaum, tetapi ianya tidak lansung menjadi benteng yang memisahkan ikatan hati yang berpaksikan redha Allah SWT.

0 comments: