Jutawan Klik!!!

AllahuAkhbar !!!

Imam al-Ghazali berkata apabila kita panjang angan-angan maka akan muncullah 4 jenis penyakit:

Seorang ini akan panjang cita-citanya – maka seseorang itu akan lupa perkara yang lebih afdhal untuk diingati iaitu mati. Apabila seseorang itu sudah lupa mati maka seseorang itu cenderung untuk melengah-lengahkan amal kebaikan kerana disangkakannya dia akan hidup lama lagi disebabkan terlalu banyak perancangan dan perkara yang difikirkan di dalam kepalanya.

Gopoh-gapah – seseorang itu menjadi cenderung untuk mengejar kenikmatan duniawi kerana dirisaukannya akan habis harta atau jawatan yang dikejar itu. Biasalah, harta dunia itu sikit tetapi ramai manusia yang mengejarnya termasuk mereka yang “sentiasa bersemangat ingin memperjuangkan agama, bangsa dan Negara.” Tetapi nikmat-nikmat akhirat di akhirat sana yang begitu banyak tidak ramai pula yang ingin mengejarnya.

Hasad – seseorang yang terkena penyakit ini mudah sangat dengki kepada seseorang yang dikurniakan nikmat lebih daripadanya. Malah yang lebih menakutkan, orang yan terkena penyakit ini suka sangat membalas dendam dan cuba merampas apa yang ada pada orang lain.

Takabbur – ini pun sama bahaya dengan penyakit-penyakit di atas. Sudahlah dengki, nak sombong pula dia. Udah la kome, tak lame la orang yang sombong ni, pastu tersunggkur la die. Moga peristiwa yang baru berlaku di Perak boleh dijadikan pengajaran kepada puak yang satu ini.

Semua penyakit-penyakit ini hanya menambahkan berat dosa kita sahaja. Antara buruknya dosa ialah dosa akan menyusahkan perjalanan kita menuju Allah. Dosa itu berat. Jikalau kita sentiasa menangguh untuk memohon keampunan kepada Allah, ditakuti dosa yang banyak tertanggung di atas kita menyebabkan kita semakin culas untuk mengingati Allah. Inilah jawapan kenapa tidak ramai yang boleh iltizam dengan qiammullail.

Tuntasnya, kita kena selalu minta ampun dari Allah SWT kerana Allah SWT suka berjumpa dengan hamba-hambanya yang “bersih” sahaja.

Alhamdulillah, hari ini hari yang paling mengembirakan bagi semua orang yang inginkan keadilan tertegak di bumi Malaysia dan di bumi Perak khususnya setelah sudah beberapa bulan demokrasi Perak dicabul kehormatannya oleh pihak yang rakus dan tamak akan kenikmatan dan kemewahan dunia ini.

Walaupun pada mulanya ramai dari golongan yang rindukan keadilan ini “macam dah tahu” bahawa jawatan Menteri Besar Perak milik YB Zambry, tetapi siapalah tahu Allah SWT punya kuasa. Kita hanya mampu merancang tetapi Allahlah yang memutuskannya. Bukankah doa itu senjata orang Mukmin?

Percaya atau tidak mahu percaya YB Nizar yang menjadi Menteri Besar Perak. Syabas kepada YB Nizar dan kepada semua pengerak keadilan kerana terus gagah menentang kuasa taghut sekalipun menghadapi seribu satu mehnah yang tiada kesudahannya.

Walaupun Mahkamah Rayuan menerima rayuan pihak itu supaya menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi, tapi tidak mengapa kerana perancangan Allah itu Maha Hebat lagi Terancang. Kejahatan pasti akan roboh tersungkur di atas bumi kaki sombong mereka memijak dengan megahnya dan kebenaran itu pasti dimenangkan Allah SWT. Itu janji-Nya.
Ingatlah doa adalah senjata orang yang beriman. Tawakkallah hanya kepada Allah, bukan kepada bomoh khurafat.

Wallahu a’lam…








0 comments: