Jutawan Klik!!!

Romantika Rasulullah SAW

Rasulullah SAW merupakan hamba Allah yang begitu sibuk. Kerja Rasulullah SAW bukan kerja biasa-biasa. Selain menyebarkan Agama Allah dengan pelbagai metode termasuk berperang, Rasulullah SAW juga seorang ketua negara, pemimpin masyarakat dan lain-lain lagi.
Tetapi, sesibuk-sibuk Nabi SAW, semua isteri baginda tidak pernah merungut tentang ketidakadilan Nabi SAW terhadap mereka. Malah, isteri-isteri baginda semuanya memuji-muji baginda SAW. Apakah rahsianya :



Menyanyangi isteri sepenuh hati.

Haaaa, kalau cakap memang senang. Tapi, nak buat memang susah lagi payah. Saya cakap macam saya dah kawen pulak. Kui kui… kenapa? Sebab semakin ramai sayang “isteri” mereka sebelum kawen lagi. Naik motor berdua-duaan mengalahkan orang yang sudah kawen. Dasyat.. Makan berdua-duaan seperti orang yang baru kawen. Semua ini hanya menyebabkan perasaan sayang terhadap isteri selepas berkahwin menjadi kurang. Maka tidak hairanlah banyak pasangan muda kini paling ramai bercerai.

Itu dari satu sudut. Kalau kita lihat dari sudut yang lain pula Rasulullah SAW sangat menyanyangi Khadijah r.a dan telah tinggal bersama Khadijah selama suku abad dan pastinya banyak merasai saat suka dan duka. Antaranya :

Khadijah membantu Nabi SAW ketika saat genting dan sukar.

Khadijah bersama-sama membantu Nabi SAW menyebar risalah Islam.

Khadijah menyertai Baginda SAW dalam jihad menegak agama Allah.

Dia mengorbankan kepentingan diri dan harta-bendanya.

Rasulullah SAW bersabda : “Dia, Khadijah beriman denganku ketika orang ramai mengkufuriku, dia mempercayaiku ketika orang ramai mendustakan aku, dia berkongsi denganku harta bendanya ketika orang ramai menghalangku.” (Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad 6/118)

Romantik

Tidur bersama isteri dalam satu selimut - Daripada Atha’ bin Yasar : sesungguhnya Rasulullah SAW dan Aisyah r.a selalu mandi bersama dalam satu bekas. Danpernah suatu ketika Baginda tidur dengan Aisyah r.a dalam satu selimut, tiba-tiba Aisyah bangun. Baginda kemudian bertanya, “Mengapa engkau bangun?” Jawab Aisyah, “Kerana saya haid wahai Rasulullah.” Sabda Rasulullah, “Kalau begitu pergilah, dan pakaikan kain dan dekatlah kembali padaku.” Aisyah pun masuk, lalu berselimut bersama Baginda.” (Riwayat Sa’id bin Mansur)

Saling memakai wangian – Aisyah r.a berkata, “Sesungguhnya Nabi SAW apabila meminyakkan badannya, baginda akan memulai daripada auratnya menggunakan naurah (sejenis serbuk pewangi) dan isteri Baginda meminyakkan bahagian lain daripada tubuh Rasulullah SAW.” (Riwayat Ibnu Majah)

Mandi bersama isteri – Daripada Aisyah r.a beliau berkata, “Aku pernah mandi bersama Nabi SAW menggunakan satu bekas. Kami bersama-sama memasukan tangan kami (ke dalam bekas tersebut).” (Riwayat Abdurrazaq dan Ibnu Abu Syaibah)

Minum menggunakan bekas yang sama – Daripada Aisyah r.a, dia berkata, “Saya pernah minum daripada cawan yang sama walaupun ketika haid. Nabi mengambil cawan tersebut dan meletakkan mulutnya di tempat saya meletakkan mulut, lalu baginda minum. Kemudian saya mengambil cawan tersebutlalu menghirup airnya, kemudian Baginda mengambilnya daripada saya,lalu Baginda meletakkan mulutnya pada tempat saya letakkan mulut saya, lalu baginda pun menghirupnya.” (Riwayat Abdurrazaq dan Said bin Mansur)

Membelai isteri – “ Adalah Rasulullah SAW tidaklah berlalu setiap hari melainkan beliau mesti mengelilingi kami semua (isterinya) seorang demi seorang. Baginda menghampiri dan membelai kami tetapi tidak bersama (Bersetubuh) sehingga Baginda singgah ke tempat isteri yang menjagi giliran Baginda., lalu Baginda bermalam di sana.” (Riwayat Ahmad)

Mencium isteri – “Daripada Hafshah, puteri Umar r.a : “ Sesunguhnya Rasulullah SAW mencium isterinya sekalipun sedan berpuasa.” ( Riwayat Ahmad)

Berbaring di pangkuan isteri – Daripada Aisyah r.a., “Nabi SAW meletakkan kepalanya dipangkuanku walaupun aku sednag haid, kemudian Baginda membaca al-Quran.” ( Riwayat Abdurrazaq)

Panggilan mesra – Rasulullah SAW memanggil Aisyah dengan beberapa nama panggilan yang disukainya seperti Aisy dan Humaira’ (si pipi merah delima).

Menyejukkan kemarahan isteri dengan mesra – Nabi SAW memicit hidung Aisyah r.a. sekiranya beliau marah dan Baginda berkata, “Wahai Uwaisy, bacalah doa : Wahai Tuhanku, Tuhan Muhammad, ampunilah dosa-dosaku, hilangkanlah kekerasan hatiku dan lindungilah diriku daripada fitnah yang menyesatkan.” (Riwayat Ibnu Sunni)

Memberi hadiah – Satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad diberitakan bahawa Ummu Salamah dan isteri-isteri Baginda SAW yang lain telah mendapat hadiah daripada Baginda SAW kerana hadiah yang sepatutnya diberikan kepada Raja Najasyi telah dikembalikan kepada Nabi SAW.

Subhanallah, romantiknya Nabi SAW. Moga kita dapat mengambil tauladan dari akhlak Nabi SAW di atas. Tetapi, untuk mempratikkannya seseorang itu mestilah kahwin secara sah dulu ya. Jangan nak gatal cuba-cuba sebelum kahwin.

Ingat, ini sunnah… besar ganjarannya bagi mereka yang menghidupkan sunnah. Baru bahagia rumah tangga. Wallahu a’lam…

Sumber Rujukan : Majalah Solusi, Isu no. 7, ruangan Intisari Pedoman dari Sirah












0 comments: