Jutawan Klik!!!

"Di Sana” dan “Di Sini”

Alangkah seronok dan gembiranya mereka-mereka yang berjaya merahsiakan apa yang mereka lakukan tanpa diketahui oleh orang lain. Mana tidaknya, hasil kejahatan yang dirahsiakan, mereka yang menipu itu mendapat banyak keuntungan dunia dan yang paling mengembirakan mereka, lawan mereka yang sentiasa menyaingi mereka terkepai-kepai lemas dibuat oleh puak-puak yang zalim ini.

Biasalah, di dunia kita dapat menyorok kejahatan yang kita lakukan sebagaimana pelakon yang melakonkan watak tertentu, tetapi kita tidak tahu kelakuannya yang sebenar. Begitu juga dengan manusia-manusia di sekeliling kita, mungkin yang duduk di sebelah kita semasa mendengar ceramah adalah perisik yang kerjanya nak jatuhkan Islam. Hanya Allah SWT yang tahu.

Tetapi perlu diingat, tidak kira seseorang itu menteri atau pegawai kerajaan, perasuah atau perampas, semua yang mereka lakukan itu hanya dapat disorok di dunia sahaja. Tetapi di akhirat kelak, tiada satu pun dapat kita sembunyikan kerana semuanya akan terdedah dan terbongkar. Bukankah perkara ini amat penting untuk kita hayati?

Di akhirat kelak kita juga tidak dapat untuk melakukan apa pun kepada diri orang lain. Di dunia, kita mampu untuk menolong dan melakukan perkara-perkara lain kerana kita mempunyai kelebihan. Penindas dapat menindas orang bawahannya kerana mempunyai kuasa. Pendidik dapat memberi tunjuk ajar kepada pelajarnya kerana ilmu yang ada padanya. Perasuah dapat memberi rasuah kerana duit haram yang ada padanya.

Tetapi di akhirat sana, tiada lagi orang yang akan ditindas atau tertindas, memberi atau diberi dan sebagainya kerana di sana kelak ialah hari perhitungan, bukan hari untuk beramal. Masing-masing membawa nasib diri masing-masing. Jika ada amal yang baik dilakukan semasa di dunia, maka ia akan menjadi pemberat mizan kelak. Jika banyak amalan yang buruk maka bersiap sedialah untuk ke neraka.

Padah Orang yang Zalim

Allah SWT berfirman :

" Dan janganlah sesekali kamu menyangka, bahawa Allah lalai daripada apa yang diperbuat oleh orang-orang zalim. Sesungguhnya Allah memberi tangguh kepada mereka sampai waktu mata (mereka) terbeliak.” (Ibrahim : 42)

Ayat ini Allah SWT hadapkan kepada orang-orang yang zalim. Maka, jangan sesekali kita menyangka bahawa Allah itu lalai terhadap apa yang orang zalim lakukan kerana Allah telah berjanji bahawa Allah akan membalas balik apa yang orang zalim lakukan di akhirat kelak.
Orang yang zalim juga janganlah sesekali menyangka bahawa apabila tiada bala bencana yang Allah turunkan kepada meraka, mereka boleh melakukan terus menerus kezaliman. Tetapi, wajib kita pasakkan dalam sanubari kita bahawa mereka-mereka yang melakukan kezaliman ini sebenarnya telah mencabar Allah SWT kerana sesungguhnya Allah mehendaki keadilan serta berlaku ihsan tertegak di bumi ini. Firman Allah SWT :

“ Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi (pertolongan) kepada kaum kerabat, dan Alla melarang daripada perbuatan keji, kemungkaran dan kemusnahan…” ( Al-Nahl : 90)

Apabila ada dikalangan kita yang berlaku zalim, ingatlah bahawa azab Allah SWT itu amatlah pedih lagi mengerikan. Di sana kelak, orang yang zalim akan melihat sendiri dasyatnya balasan Allah SWT.

Mungkin di sini, kita boleh menindas dan berlaku tidak adil kepada orang di bawah kita. Pemimpin kepada rakyat, majikan kepada pekerja dan sebagainya. Tetapi di sana kelak orang yang melakukan kemungkaran pasti akan menerima balasannya kembali.

Tiada Mahkamah Rayuan Lagi

Salah satu nama akhirat ialah Yauma la maradda lahu minallah yang bermaksud, Tidak ada (mahkamah) rayuan setelah Allah SWT menjatuhkan hukuman. Sesungguhnya keputusan Allah itu muktamad. Maka, tidak perlulah lagi mahkamah rayuan seperti di dunia.

Di dunia, bolehlah kita nak buat rayuan apabila keputusan telah diputuskan oelh hakim dengan pelbagai factor luaran yang boleh menyebabkan keputusan yang sepatutnya telus boleh terpesong. Sehinggakan hakim mahkamah juga boleh diragui kredibilitinya.

Itu semua hanya berlaku di dunia. Hanya di sini orang yang bersalah boleh merasuah dan menyorok kebenaran. Tetapi tidak di sana, orang yang berlaku zalim tidak lagi boleh merasuah sesiapa dan hakimnya pula Maha Adil lagi Bijaksana.

Firman Allah SWT :

“Oleh kerana itu hadapkanlah wajahmu kepada agama yang lurus (Islam) sebelum datang dari Allah suatu hari yang tidak dapat ditolak (kedatangannya).” (Ar-Rum : 43)

Sumber rujukan : Bertemu Janji Allah – Tuan Guru Nik Aziz

0 comments: