Jutawan Klik!!!

Moralitas seorang Uncle India

“Baru semalam je melawak dengan Samy. Melawak gila-gila punye. Gelak macam apa lagi” Kata seorang dari pekerja di tempat aku berpraktikal.

“Tak sangke ye, tiba-tiba je mati. Semalam main ping pong elok je.” Kata seorang lagi.

Pada petang selepas zohor pada hari itu, tempat saya berpratikal dilanda kemurungan disebabkan seorang pekerja lama yang berbangsa India telah “pergi” akibat sakit jantung.

Sebelum itu, suami kepada seorang pebantu penyelidik di sini juga baru meninggal dunia. Tetapi ia tidak begitu memberi impak yang kuat untuk pekerja-pekerja di sini. Tetapi berita tentang kematian seorang pekerja di sini cukup membuatkan semua pekerja di sini tidak bermaya untuk membuat kerja.

Daripada apa yang mereka (pekerja) ceritakan, apa yang saya dapat tangkap ialah mereka selalu bercerita tentang kebaikan-kebaikan uncle Samy yang berbangsa India itu. Jauh di sudut hatiku, aku juga berasa seperti apa yang pekerja-pekerja ini rasa kerana aku juga pernah bersama-sama uncle yang seorang ini dalam beberapa situasi.

“Hebat Uncle Sami ni.” Kata hatiku apabila sedang mendengar kerancakan mereka yang sedang bersembang. Saya hanya tumpang sekaki je kat tempat mereka bersembang. Seronok juga melepak ramai-ramai macam tu. Tapi yang tidak eloknya ialah perbuatan macam itu mengurangkan keberkatan rezeki mereka yang bekerja makan gaji.

Apabila ramai manusia yang bercakap tentang kebaikan seseorang tanpa pengetahuan orang yang dibualkan, ini mengambarkan orang yang dibualkan itu mempunyai akhlak yang terpuji yang disenangi oleh orang disekelilingnya. Bahkan aku sendiri menyukai Uncle yang seorang ni.

Tetapi itulah yang kurang pada diri seorang Muslim sehinggakan “kekurangan” ini menyebabkan Islam terfitnah kerananya.

“Saya tak suka la laki yang suka kacau saya tu. Pastu bila tak layan dia kata kita sombong.” Bentak seorang rakan sepraktikalku yang berbangsa Cina. Saya terdiam buat seketika untuk memikirkan jawapan yang terbaik untuk dibalas. Mana tidaknya, yang mengacau rakan saya yang berbangsa Cina ini ialah seorang Islam. Agak-agaknya, apa jawapan yang patut kita balas kepada seorang yang bukan Islam yang melahirkan reaksi negatif seperti ini?

Saya tinggalkan untuk anda…

Alangkah beruntungnya Islam jika kita dapat melahirkan Muslim yang cantik akhlaknya. Cukuplah akhlak yang terpuji untuk dijadikan modal untuk berdakwah. Sekeras-keras mana pun hati seseorang itu jika berhadapan dengan seorang yang bersih hatinya, tinggi moralitasnya dan molek akhlaknya, dengan izin Allah akan cair juga hati yang keras itu. Bukan tidak perlu pelekat- peletak Islamic dan yang sewaktu dengannya, tetapi sesuatu yang lebih penting dari itu iaitu qudwah hasanah perlu diberi perhatian yang serius. Membentuk diri untuk memilikinya sesuatu yang wajib kerana tingginya iman seseorang dan beratnya timbangan amal seseorang itu terletak pada keluhuran akhlak.

Pernah juga beberapa kali saya berasa berat hati untuk memakai baju kegemaranku yang terpampang di belakang baju itu slogan “ISLAM IS THE WAY OF LIFE” kerana memikirkan tentang akhlakku yang sentiasa dihakimi di setiap mata yang melihatnya. Bukan kerana malu untuk berdakwah, tetapi kerana saya memikirkan “ADAKAH AKU SUDAH CUKUP BAIK UNTUK MENJADI CONTOH IKUTAN YANG BAIK.” Itulah yang menggusarkan hatiku kerana aku risau disebabkan akhlakku, Islam tercemar.

Jika seorang yang bukan Islam boleh disenangi oleh orang Islam. Mengapa ada dari kalangan kita tidak boleh disenangi oleh orang bukan Islam sedangkan kita bersolat dan melakukan lain-lain ibadah fardhu dan sunat setiap hari?

Perlu untuk kita “tengok-tengok” balik kualiti solat dan Ibadah lain yang kita lakukan kerana prestasi akhlak yang terpamer dari dalam diri kita adalah penanda aras kualiti ibadah kita. Kualiti ibadah pula berkait rapat dengan keutuhan pegangan kita terhadap tali Allah SWT.

Wallahu a’lam…

0 comments: