Jutawan Klik!!!

Semasa Praktikalku...

Usai sudah praktikalku. Sudah hampir seminggu aku meninggalkan Mardi Kuala Kangsar. Tetapi masih teringat di fikiranku rutin harianku setiap hari semasa aku berpraktikal. Bukan setakat itu sahaja, saya juga masih teringat bagaimana cara berkomunikasi dengan pekerja-pekerja lain yang sememangnya lebih tua dari saya. Bagaimana pula hendak berkomunikasi dengan staf- staf atasan yang sememangnya lebih tinggi “maqam” mereka dari saya. Dengan kata lain, apa yang saya alami itu semuanya bersangkut paut dengan “ilmu komunikasi untuk menjadi insan yang menarik”.

“Kenapa teruk sangat laporan awak ni ?!, kamu buat tergopoh-gapah ni. Isi kandungan tak de, bla bla bla….” Tanya penyeliaku dengan suara yang agak tinggi sedikit. Sebenarnya saya sudah agak yang saya bakal dimarahi kerana saya sendiri pun tahu laporan praktikal yang saya buat tu memang teruk. Maka saya sudah “bertawakkal” awal-awal sebelum saya dipanggil oleh penyelia saya itu. Sebenarnya, sudah banyak kali saya mengalami peristiwa “laporan yang tidak memuaskan.” Cuma kali ini saya mendapat sedikit imbuhan tambahan hasil kerja yang tidak sempurna iaitu dimarahi dengan penyeliaku. Inilah kali pertama saya dimarahi kerana laporan yang tidak memuaskan.

Tetapi, ada suatu kata-katanya yang menyebabkan saya benar-benar rasa sedikit terkesan ketika penyeliaku, Encik Zahidi menasihatiku, katanya:

“Kalau awak buat report tu buatlah elok-elok. Nanti bolehlah saya letakkan report awak di library Mardi nanti. Bila ada student praktikal lain refer awak punya laporan, awak juga yang dapat pahala.” Terkejut juga saya dibuatnya. Disebabkan itu, secara tidak langsung penyeliaku ini telah memberitahuku suatu yang amat penting iaitu berkenaan “Ihsan di dalam pekerjaan kita seharian.”

Inilah ramuan yang selama ini saya dan kebanyakan dari kita terlepas pandang. Sebelum ini aku hanya mempraktikkannya di dalam solat. Itupun masih belum berjaya sepenuhkan tetapi kali ini perlunya kita aplikasikannya di dalam segala amal kita sehari-harian. Supaya apa yang kita buat dapat membuahkan hasil yang lebih berkualiti. Allah SWT menyukai jika kita melakukan sesuatu itu dengan bersungguh-sungguh.

Selepas solat jumaat…

Semasa berlansungnya Agrofest di Sungai Siput, Mardi Kuala Kangsar telah membuka sebuah gerai menjual benih dan anak pokok. Disebabkan waktu praktikalku yang masih belum tamat, maka secara automatiknya saya menjadi juru jual pula. Takpe la, pengalaman punya pasal. Maka saya pun menjual la.

Agrofest negeri Perak diadakan selama 4 hari bermula hari khamis hingga hari Ahad. Kebetulan semasa hari jumaat tersebut saya dengan seorang pegawai Mardi Kuala Kangsar yang bernama Encik Salmizi bersama ke Masjid berdekatan untuk menunaikan solat Jumaat.

Semasa di dalam keretanya selepas solat Jumaat, beliau bertanya kepadaku…

“Awak tau tak untung gerai Mardi berapa semalam (hari Khamis)?” Tanya beliau.

“Entah la encik, berapa encik?” soalku balik kepadanya.

“Awak yang duduk kat gerai pun tak tahu. Saya tahu. Macam mana nak jadi pegawai nanti.” Sindirnya kepada aku.

“ semalam kita dapat 1000 lebih. Awak kalau jadi pegawai nanti awak kena ambil tahu hal-hal di bawah awak. Ambil tahu sikit pun jadi la. Nanti bila orang tanya, kita boleh jawab.” Tambahnya lagi.

“Betul jugak ya.” Kataku sebagai tanda kurangnya aku dari sudut ini. Inilah sudut pandang orang atasan… Orang atasan yang prihatin. Itu yang terbaik.

Semoga kita boleh menjadi seperti ini walaupun kita bukanlah seorang yang berpangkat tinggi. Untuk menjadi seorang yang penting, menarik dan prihatin tidak semestinya kita perlu menjadi seorang yang berpangkat. Memadai jika kita berkhidmat kepada orang di sekeliling kita sedaya upaya kita.

Kisah seorang sahabat Nabi SAW yang bernama Abu Zar r.hu boleh dijadikan tauladan kepada kita. Ketika mana beliau menolak segala kenikmatan dunia hatta jawatan yang tinggi pun ditolaknya, tetapi lidahnya tidak pernah diam dari mengatakan kebenaran di hadapan pegawai yang telah mula menghimpunkan harta sehingga mengabaikan rakyat jelata seperti pada zaman pemerintahan khalifah Uthman r.hu. Sehinggakan beliau mendapat sanjungan yang tinggi oleh masyarakat sekeliling ke mana sahaja beliau pergi kerana keberaniannya dalam mengatakan kebenaran.

Semoga kita dalam menjadi seperti beliau.

Wallahu a’lam…

0 comments: