Jutawan Klik!!!

Pencangkul, Cangkul dan Tanah yang Dicangkul

Pada hari selasa lepas, aktiviti praktikal aku ialah menanam pokok hiasan di hadapan pintu masuk utama Mardi Kuala Kangsar. Haaa, apabila hendak menanam mestilah kena mencangkul. Penatnya hanya Allah yang tahu. Mana tidaknye, setelah berkurun-kurun aku tak menghayun cangkul, hari itu aku kembali menghayun. Tetapi semasa aku sedang mencangkul, aku terfikir sesuatu…

Situasi pertama ialah semasa di awal waktu aku mencangkul, seperti biasa tenaga badanku waktu itu mestilah ok lagi. Di pagi yang agak dingin itu aku menghayunkan cangkul sekuat hatiku ke atas tanah, tetapi… “Aik, sikitnya?” Tanah yang terkorek betul - betul sedikit. Langsung tidak memadai dengan jumlah tenaga yang dikeluarkan. Aku terus mencangkul. Semasa aku sedang mencangkul, fikiran aku juga sedang ligat berfikir bagaimana nak mengatasi masalah ini. Walaupun tanah yang terkorek hanyalah sedikit, aku terus mencangkul dengan menggunakan kudrat yang masih ada sehinggalah aku termengah-mengah keletihan. Aku terus berfikir…


Situasi kedua pula, aku terus mencangkul di atas jenis tanah yang keras juga walaupun tenagaku pada waktu itu sudah banyak kekurangan dan kemalasan semakin menebal. Haha,aku tetap menghayunkan cangkul sekuat hatiku ke atas tanah. Selepas beberapa ketika, penyeliaku telah menyuruh aku menggunakan cangkul yang satu lagi. Aku akur pada perintahnya. Mungkin penyeliaku kesian tengok aku kot. Hehe, maklumlah, aku sorang je lelaki yang berpraktikal kat situ, lagi 2 orang adalah perempuan. Faham-faham je la.

Seperti biasa, aku menghayunkan sekuat hatiku dan tiba-tiba hatiku sedikit gembira. “Banyak juga tanah yang terkorek.” Hatiku berkata begitu kerana tanah keras yang tercangkul agak berbaloi dengan jumlah tenaga yang digunakan. Tetapi fikiranku terus bermusafir mencari jawapan kepada suatu persoalan yang masih tidak terjawab di hatiku.

Situasi ketiga, aku teruskan mencangkul tetapi di atas jenis tanah yang agak lembut. Aku hanya mengetahuinya selepas aku menghayun cangkul pada kali pertama. Selepas itu, aku hanya menggunakan kudrat yang tidak begitu banyak untuk mencangkul di atas jenis tanah ini. Fuhhh, lega-lega.

Akhirnya aku mendapat jawapan kepada persoalan yang bermain-main di kotak fikiranku. Tanah yang keras itu bolehlah diibaratkan dengan masyarakat yang tidak faham, tidak menghayati dan tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan seharian. Cangkul pula diibaratkan seperti metode dakwah yang kita gunakan dan kudrat pula ialah tenaga, masa dan segala-galanya yang pendakwah gadaikan untuk dakwah.

Untuk ketiga-tiga situasi di atas, kesilapan kita dengan memilih metode dakwah yang salah dan tidak sesuai untuk menghadapi suatu keadaan masyarakat contohnya yang agak jahil tentang Islam boleh merugikan para pendakwah. Maka, perlunya kita untuk mengkaji situasi atau keadaan suatu masyarakat sebelum kita turun kepada mereka. Selepas kita mengenal pasti secara mendalam jenis masyarakat yang bakal dihadapi, kita perlu pula menyediakan pendakwah yang sesuai untuk menghadapi sesuatu keadaan itu.

Maka, untuk menyediakan pendakwah yang dapat mengikuti rentak budaya masyarakat sekeliling, cara dan bagaimana pula pendakwah dibentuk perlu diberi penekanan. Contohnya, jika masyarakat di sekeliling kita adalah masyarakat yang berorientasikan keintelektualan, studi, peperiksaan dan keputusan yang cemerlang, maka perlunya kita menyediakan pendakwah yang mantop studi dan keputusannya. So, perlunya kita sama-sama fikirkan bagaimana hendak melahirkan pendakwah yang mempunyai keputusan yang amat gempak lagi cemerlang dan yang boleh bekerja untuk Islam kerana antara sumber utama kejayaan dakwah Islamiyyah itu terletak pada qudwah hasanah.

Sekali lagi kita perlu bermuhasabah di mana silap kita selama ini. Pendakwah yang hebat keputusannya walaupun sederhana komitmen gerak kerjanya untuk Islam lebih baik dari mereka yang kuat gerak kerja mereka tetapi keputusan peperiksaan teruk macam tidak studi langsung.

Wallahu a’lam…


4 comments:

cik santun said...

menarik..

Anonymous said...

hem..
mmg menarik!!

Ummu Jauharah said...

MasyaAllah akhi..haaaahhh..ana sokong lah akhi...dakwah ni lembut..penuh dengan kasih sayang(marhamah) dan belaian...sebab hati kita mudah tersentuh...qudwah hasanah is the best,dakwah dgn ikut sunnah...kita nak bagi islam,nak tunjuk Islam..dan study mmg penting,ana nak akhi next sem improve ye..jgn terlalu sibuk dgn gerak kerja sampai tak sempat nak study..

Unknown said...

😊