Jutawan Klik!!!

7 Wasiat Rasulullah SAW Kepada Kita


Mencintai orang miskin


Islam menganjurkan umatnya supaya prihatin kepada orang-orang miskin di kalangan kita. Banyak contoh tauladan yang boleh diambil dari lembaran sejarah yang menunjukkan Islam benar-benar menggalakkan umatnya membantu orang yang miskin seperti kisah Rasulullah SAW dengan seorang yahudi tua. Dari kalangan sahabat nabi SAW pula, kita boleh bertemu dengan kisah Umar Al-Khattab yang terkenal dengan sikap mesra rakyatnya.

Sebuah hadith dari Rasulullah SAW ini boleh dijadikan ikhtibar kepada kita betapa besarnya fadhilat yang Allah berikan kepada orang yang membantu orang yang berada dalam kesusahan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Barangsiapa yang menghilangkan satu kesusahan dunia dari seorang Muslim, Allah akan menghilangkan darinya satu kesusahan di hari kiamat. Dan barangsiapa yang memudahkan kesulitan orang yang dibebani hutang, Allah akan memudahkan baginya di dunia dan di akhirat.” (Riwayat Muslim)

Melihat orang yang lebih rendah kedudukannya dalam hal metarial dunia

Rasulullah SAW memerintahkan kepada kita supaya melihat orang di bawah kita dalam konteks harta. Ini kerana, ia dapat menjadikan kita sentiasa bersikap qonaah (merasa cukup dengan apa yang Allah kurniakan kepada kita). Dengan kata lain, ia dapat mengelakkan kita dari membazir dan menjadikan kita seorang yang bersyukur dengan nikmat yang telah Allah berikan kepada kita.

“Lihatlah kepada orang yang berada di bawahmu dan janganlah melihat orang yang berada di atasmu, kerana hal demikian lebih patut agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah diberikan kepadamu…” (riwayat Muttafaqun alaihi)

Tetapi sebaliknya dalam hal agama, ilmu, ibadah dan ketaqwaan kita seharusnya melihat kepada orang yang lebih atas daripada kita seperti orang-orang yang soleh, para shuhada’, ulama’, nabi dan rasul. Janganlah pula kita mengikut “orang-orang di bawah kita" seperti para artis, pemimpin yang korupsi dan orang yang sombong terhadap undang-undang yang telah ditetapkan Allah SWT.

Menyambung silaturahim kepada kaum kerabat

Islam juga menganjurkan umatnya supaya sentiasa menghubungkan silaturahim antara kaum kerabat dan yang lebih penting lagi antara orang Islam. selain itu, salah satu sifat orang yang beriman ialah sentiasa menghubungkan silaturahim. Malah, fadhilat bagi seorang Muslim yang menyambungkan silaturahim ini begitu besar sekali diberikan oleh Allah kelapangan rezeki dan umur yang panjang. Bahkan bagi mereka yang mengabaikan silatulrahim, Allah sempitkan hartanya, tidak memberi berkat umurnya dan tidak akan dimasukkan ke dalam syurga.

Memperbanyakkan ucapan ‘La haula walaa quwwata illa billah’

Rasulullah SAW memerintahkan umatnya supaya memperbanyakkan membaca ‘La haula walaa quwwata illa billah’ kerana ucapan ini sebenarnya mengandungi makna yang cukup besar iaitu kebergantungan atau kawakkal kita kepada Allah SWT. Apabila kita bertawakkal kepada Allah, bermakna kita percaya bahawa hanya dengan kuasa Allah sahaja sesuatu perkara yang kita lakukan itu akan memperolehi keberkatan daripadaNya. Malah, bagi mereka yang sentiasa bertawakkal kepada Allah dalam segala urusannya, maka ini bermakna seseorang itu tidak menyombong diri kepada Allah.
Antara kelebihan kalimat ini ialah seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Ya Abdullah bin Qois, mahukah aku tunjukkankepadamu atas perbendaharaan dari perbendaharaan syurga? Iaitu ‘La haula walaa quwwata illa billah’ (riwayat Muttafaqun alaihi)

Berani mengatakan kebenaran walaupun pahit

Pada waktu ini tidak ramai yang mampu mengatakan kebenaran di saat umat Islam semakin hanyut ke arah kebinasaan seperti melakukan perkara-perkara syirik, haram, bidaah dan mungkar. Malah, di akhir zaman ini, semakin ramai pula orang Islam temasuk ahli agama sendiri mendokong pemimpin-pemimpin yang terang-terangan membuat perkara keji dan mungkar sehingga menyebabkan banyak penyelewengan dan kerosakan berlaku di sekeliling kita. Ini semua terjadi kerana semakin ramai orang Islam
(termasuk ahli agama) tunduk kepada kehendak duniawi sehingga mengabaikan perintah Allah SWT yang menyeru umat Islam supaya tidak tunduk kepada kezaliman dan kebatilan.

Tidak takut celaan dalam berdakwah

Rasulullah SAW telah membuktikan bahawa sesiapa yang berdakwah menyeru manusia ke arah kebenaran pasti akan ditentang oleh pihak yang sombong dan angkuh terhadap kebenaran. Maka, tidak hairanlah sekarang jika kita melihat pihak yang begitu istiqamah berdakwah menyeru kepada kebenaran pasti ditentang habis-habisan oleh pihak yang begitu tidak menyukai kebenaran iaitu ISLAM tertegak di bumi ini. Maka jalan seperti cercaan, penindasan, fitnah dan banyak lagi dijadikan medium untuk melumpuhkan pendokong yang menyeru ke arah kebenaran ini. Maka, janganlah sesekali kita takut dan berputus asa untuk menghadapi segala mehnah ini. Firman Allah: “Orang-orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan tidak berasa takut dengan sesiapapun selain Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan” (Al-Ahzab: 39)

Tidak suka meminta-minta kepada orang lain

Orang yang dicintai Allah, rasul dan manusia adalah orang yang tidak meminta-minta. Mereka lebih suka berusaha mencari rezeki sendiri tanpa meminta-minta bantuan dari orang lain. Sabda nabi SAW: “Sungguh, seseorang dari kamu mengambil tali, lalu membawa seikat kayu, kemudian menjualnya, sehingga dengannya Allah menjaga kehormatannya. Itu lebih baik baginya daripada meminta-minta kepada manusia” (Riwayat Bukhari).

0 comments: