Jutawan Klik!!!

Ayuh Pemuda-Pemudi Islam!!!

Umar bin Abdul Aziz membersihkan kedua-dua tangannya. Dia berdiri di depan makam Sulaiman bin Abdul Malik, khalifah Bani Umaiyyah sebelumnya. Berdasarkan wasiat almarhum, Umar bin Abdul Aziz memegang tahta khalifah. Baru saja Umar bangkit berdiri, tiba-tiba dia mendengar suara riuh.

“ Ada apa?” Tanya khalifah ke-8 Bani Umaiyyah itu kehairanan.

“ Ini adalah kenderaan tuan, wahai Amirul Mukminin,” ujar salah seorang sambil
menunjukkan sebuah kenderaan mewah yang khusus disediakan untuk khalifah.
Dengan suara gementar dan tersekat-sekat kerana keletihan dan kurang tidur, Umar berkata, “Apa hubungannya denganku? Jauhkan kenderaan ini. Semoga Allah memberkati kalian.”

Lalu dia berjalan ke arah seekor keldai yang menjadi tunggangannya selama ini.

Baru sahaja dia duduk di belakang haiwan itu, serombongan pengawal datang berbaris di belakangnya. Di tangan masing-masing tergenggam tombak tajam. Mereka sedia menjaga khalifah daripada bahaya. Melihat kehadiran pasukan itu, Umar mmenoleh hairan dan berkata, “Aku tidak memerlukan kalian. Aku hanyalah orang biasa daripada kalangan kaum muslimin. Aku berjalan pagi dan petang sama seperti rakyat biasa.”

(Sedikit petikan dari buku Belajar Dari Dua Umar)

Satu lagi kisah tauladan yang cukup cantik kepada umat Islam hari ini. Khalifah Umar Abdul Aziz adalah seorang khalifah yang dapat mengenal pasti harta rakyat dan harta peribadi. Pada diri beliau redha Allah SWT adalah segala-galanya. Tidak terdetik pun di hati khalifah Islam ini untuk membolot semua harta yang terang-terang ada di depan matanya. Hatinya bersih dari racun duniawi. Baginya, kenikmatan di dunia ini hanyalah sementara berbanding dengan kenikmatan di akhirat kelak.

Ya, sekaranglah waktunya untuk kita mendidik jiwa kita dan jiwa orang lain untuk menjadi seperti jiwa khalifah Islam ini. Walaupun suasana sekarang tidak langsung sama dengan suasana di zaman kegemilangan Islam dahulu. Tetapi kita perlu tahu bahawa seorang yang hebat itu lahir di dalam suasana yang kotor lagi hina. Lahirnya Insan Mulia, Nabi Muhammad SAW di dunia ini di tanah Makkah yang penduduknya menyembah bahala. Penduduknya mengamalkan 1001 macam perbuatan jahilliyyah. Meminum arak adalah sesuatu yang biasa bagi mereka. Apatah lagi berzina dan berjudi kerana arak itu pintu segala maksiat. Tetapi itulah hakikatnya. Seorang yang hebat itu ialah seorang yang dapat menjaga hatinya dari dicemari oleh atom-atom jahilliyyah, molekul-molekul nafsu dan maksiat dari bertindak balas dengan hati kita. Itulah realiti yang perlu kita hayati. Bukan sekadar menghayati, tetapi kita tonjolkannya di alam realiti.

Tidak banyak bezanya zaman dahulu dengan zaman sekarang. Sifat jahilliyyah itu tetap sama. Cuma yang membezakannya ialah jahiliyyah zaman sekarang lagi advance dari dahulu. Dahulunya kaum Nabi Lut a.s hanya melakukan seks di luar batasan tanpa menghiraukan arahan rasulnya. Tetapi sekarang, ada segelintir manusia ini melakukan hubungan haram ini dengan menggubal undang-undang semata-mata untuk menjaga hak meraka. Dengan kata lain kita menentang arahan Allah dan RasulNya dengan menggunakan akal.

Mungkin kita telah lali dengan banyak berita yang memaparkan tentang sikap pemimpin kita yang terlibat dengan rasuah. Kita juga mungkin sudah jemu dengan berita tentang pemimpin kita yang dengan senang hatinya mengambil duit rakyat. Ya, inilah realitinya! Yang membuat semua perkara mungkar ini bukanlah orang lain. Tetapi mereka yang beragama Islam juga. Sama seperti kita. Semua ini menjatuhkan fitnah kembali kepada Islam. Bagaimana rasanya jika ada orang yang belum Islam bertanya kepada kita, adakah Islam menggalakkan penganutnya rasuah? Rasa-rasa apakah perasaan kita waktu itu? Sukar untuk kita gambarkan. Islam yang kudus telah dikotorkan oleh penganutnya yang kotor sehingga hilang serinya sekarang. Apa yang kebanyakan orang bukan Islam nampak Islam adalah suatu agama yang kotor dan jijik.

Bagaimalah hendak elok prestasi umat Islam sekarang kalau pemimpinnya pun masih lagi dibelengu oleh bermacam kemungkaran. Maka tidak hairanlah sekarang ini berlakunya bermacam kemungkaran. Bukan sahaja di tempat-tempat awam, malahan di gedung ilmu seperti di universiti juga sama. Pemuda dan pemudi Islam disajikan dengan hiburan yang melampaui batasan syariat. Sedangkan keluar sahaja kita dari universiti kita akan memimpin masyarakat. Boleh tak kita bayangkan bagaimana keadaannya jika orang yang telah dididik dengan hiburan ini keluar ke lapangan masyarakat? Semua ini hanya merosakkan masyarakat kita. Sudahlah remaja di luar kampus pun sudah teruk, yang dalam kampus pun teringin mengikut jejak langkah mereka. Yang paling teruk ialah, ada segelintir orang Islam sendiri yang mempertahankan tradisi jahilliyyah ini. Jahilnya suasana sekarang lebih hebat dari jahiliyyah dahulu. Itulah realiti yang kita perlu hadapi.

Di waktu inilah peranan pemuda-pemudi harapan ummah diperlukan untuk merawat luka yang kian parah yang sedang dihadapi oleh Islam. Sejarah telah menunjukkan bahawa kaum pemuda ialah kaum perobah. Tetapi bukan semua pemuda itu ialah pemuda perobah. Pemuda/I harapan ummah ialah pemuda/I yang hidup matinya untuk Tuhan sekalian alam. Ubudiyyahnya hanya untuk Tuhan yang Maha Kuasa sahaja. Tidak pada yang lain. Di dalam hatinya sentiasa mengalir deras kalimah-kalimah suci nama Sang Pencipta. Dan matlamatnya untuk Islam hanya satu, iaitu ingin meneruskan kesinambungan dakwah yang pernah dijalankan oleh Nabi Muhammad SAW tanpa mengenal penat dan lelah, sehingga tertegaknya khilafah Islam (menang) ataupun bertemu dengan Tuhan yang Maha Pengasih dengan membawa hantaran shuhada’.

Gerakan dakwah yang penuh strategis perlu kita atur. Gerakan dakwah memerlukan kaedah yang bisa menembusi dan merobohkan benteng taghut. Gerakan dakwah memerlukan penggerak-penggerak seperti Ninja yang pakar menghadapi musuh dengan 1001 satu cara serangan. (Adaptasi dari cerita Naruto…hehe). Tetapi tidak semua pendakwah itu ialah pendakwah. Pendakwah yang hebat ialah pendakwah yang istiqamah menjaga ibadah yang fardhu. Solat berjemaah di Masjid itu suatu kemestian. Solat Tahajjud itu baginya suatu keperluan, bukan lagi suatu ibadah yang dianggap sunat muakkad. Jika tidak dilakukan kesedihan melanda dirinya. Akhlak yang mulia dijadikan pakaian yang menghias diri. Jihad dalam semua amal kebaikan pula adalah kerja sehari-hariannya. Sunnah Rasulullah SAW menjadi landasan hidupnya.

Kebanyakan orang Islam sekarang sudah meninggalkan cara hidup Islam yang syumul. Kebanyakan pemimpin Islam sekarang juga tanpa segan-silu menipu rakyat dan harta rakyat. Dihebohnya kepada warga dunia negara kita adalah negara Islam contoh. Tetapi mendapat ranking yang begitu memalukan dalam ranking Rasuah. Dikhabarkan kepada kita bahawa negara kita ini negara Islam yang menjadi rujukan negara lain, tetapi kaum pelapis negara kian hancur dengan segala kemungkaran yang tidak disekat dengan syariat Islam. Islam kalah di pentas kecermelangan akhlak tetapi menjuarai di pentas kemungkaran seperti rempit, berzina dan termasuk juga Akademik Fantasia dan yang sewaktu dengannya kerana rosaknya akhlak.

Di sinilah peranan kita. Mari kita hapuskan kemungkaran yang bermaharajarela bermula dengan diri kita sendiri. Tetapi dalam masa yang sama tidak mengabaikan sahabat-sahabat kita yang lain. Dakwah itu bermula dari dalam diri sendiri. Islam akan kembali dimuliakan kalau umatnya kembali membersihkan hatinya dari segala penyakit dan kotoran. Bertindak secara ekstimis semata-mata untuk menunjukkan perasaan kita untuk Islam bukanlah tindakan yang aula sebabnya tindakan itu tidak langsung menakutkan orang kafir. Tindakan yang utama ialah kita kembali mengamalkan al-Quran dan as-Sunnah. Inilah ubatnya. Ubat bagi segala penyakit yang sedang dihidapi oleh Islam.

Hinanya kita umat Islam apabila ISLAM hanya untuk upacara akad nikah, solat jenazah, solat raya dan sebagainya. Mulianya kita sebagai umat Islam apabila ISLAM kembali diamalkan secara menyeluruh dalam hidup kita. WALLAHU A’LAM

0 comments: