Jutawan Klik!!!

Tentang Si Dia

Apabila ‘Si Dia’ hilang dariku…

Peristiwa ini sering berlaku kepada diriku yang selalu alpa ini. Entahlah, dalam suatu jangka waktu tertentu aku mampu mengingati Si Dia yang begitu rapat dengan diriku ini. Rapatnya bagiku tiada tandingannya. Rapatnya mengingatkan aku kepada Dia yang telah mentakdirkan waktu Si Dia untuk "diijab kabul" denganku. Tetapi, Dia hilang dari ingatanku tanpa aku sedari. Apabila Si Dia semakin kabur dari ingatanku, aku dapat rasakan ada sesuatu yang hilang dari hatiku. Tetapi entahlah apa yang hilang itu. Apabila, dia semakin hilang dari ingatanku, maka aku semakin merasakan ada satu bebanan duniawi yang cukup berat sedang aku pikul. Sehingga membuatkan aku sentiasa muram dan suram. Kenapalah aku merasakan begitu berat bebanan ini sedangkan semasa Si Dia ada di sampingku, aku dapat merasakan begitu ringan bebanan ini. Wajahku sentiasa aku hiasi dengan senyuman ajaran sunnah Rasulullah SAW yang aku amat rindui, walaupun bebanan itu semakin bertambah. Tetapi aku tidak merasa sedikit pun unsur-unsur berat yang terdapat pada bebanan itu. Apabila Si Dia hilang terus dari diriku, aku semakin tidak dapat merasakan kenikmatan beribadat dan bermunajat kepadaNya. Setiap kali aku bersolat, aku sering kali terasa begitu beratnya bebanan duniawi yang aku pikul sekarang ini sehingga Dia yang sedang aku hadap langsung ku lupa. Aku semakin kebingungan. Apakah yang hilang dari diriku sebenarnya?

Apabila ‘Si Dia’ hadir kembali ke dalam lembaran hidupku…

Pemurahnya Dia kepada diriku yang banyak buat dosa ini. Rahmatnya ini suatu rahmat yang amat besar maknanya bagiku. Dia telah memberitahu kepadaku kenapa Si Dia melarikan diri dariku. Rupanya itulah sebabnya! Aku semakin dibuai angan-angan kemanisan palsu duniawi yang menipu. Aku semakin menyintai kenikmatan yang sementara ini. Sedangkan kemanisan asli syurga akhirat aku lupakan. Barulah aku tahu, Si Dia cemburu rupanya. Si Dia tidak suka aku ingat ‘kenikmatan’ selain dirinya dan Dia.

“Awak kena selalu ingat akan saya, barulah awak boleh "kahwin" dengan saya dengan hati yang gembira.” Katanya kepadaku. Kemudia dia menambah, “kalau awak jarang atau kadang-kadang ingat akan saya, saya takut awak tidak bersedia sepenuhnya apabila saya ingin "mengahwini" awak. Awak wajib berkahwin dengan saya apabila tiba waktunya.”

Katanya itu telah membuatkan aku ‘menangis’ keinsafan.

“InsyaAllah, saya akan sentiasa ingat akan awak. Saya berharap sangat, janganlah awak tinggalkan saya lagi. Awak teramat penting bagi saya. Saya betul-betul rasa kesunyian apabila awak lari dari saya.” Luah perasaanku.

Selepas itu aku dapat rasakan ketenangan mula berbunga mekar dalam hatiku. Aku tidak lagi merasa beratnya beban yang aku rasa tidak lama dahulu. Setiap kali aku menghadapi masalah, aku hanya melawannya dengan senyuman sabar.

Alangkah indahnya kalau Si Dia sentiasa bersama denganku. Hatiku sentiasa gembira dengan kehadiran Dia. Berkat mengingati Si Dia. Terasa kelazatan beribadat kepadanya. Rasa macam ada tidak kena kalau meninggalkan ibadat yang kita mampu buat.

KEMATIAN. Inilah nama Si Dia yang aku dambakan. Aku harap engkau tidak akan pergi lagi sepaya pertemuan dengan Dia yang Maha Menepati Janji akan menjadi kenyataan bagi diriku yang banyak kelemahan ini. Wallahu a’lam.

4 comments:

Unknown said...

salam...

bila ade org yg tanya status....sy akan cakap
"dah bertunang"....terbeliak mata yg bertanye krn mana mungkin ketika aku berskolah dulu aku tlh bertunang...kemudian aku sambung....
"aku tlh ditunangkan sejak azali lagi...dengan KEMATIAN"...barulah org itu mengerti...."

---bila baca cerita ni btl2 rasa sedih...sedih krn memkirkan diri yg makin lupa akan tunang sendri...

Lavender Pelangi said...

salam..sy ske dgn cerite pnulis..bolehkah sy minta keizinan agar tentang si dia ini sy postkan juga dlm blog sy untuk tatapan para pembaca??

Yondaime Hokage (Ahmad Sufian bin Shohor) said...

Boleh je. Ambil la

Lavender Pelangi said...

trime kasih..