Jutawan Klik!!!

Bermulanya Di sini…

Assalamualaikum wbt. dan selamat awal pagi. Sebabnya saya tulis artikel ini di awal pagi. Bagi mereka yang baru nak baca artikel ini, saya ucapkan selamat bangun tidur.kui kui…

Biasanya bila waktu-waktu macam ini la ramai orang akan mula nak merepek. Termasuklah orang yang menulis ini. Sel-sel otak biasanya waktu ini tengah tak betul sikit sekarang ini. Sebab itulah aku suka tulis artikel waktu ini.

Mahasiswa dan kepimpinan

Pada waktu inilah waktu yang begitu kritikal bagi mereka yang menjadi calon dalam pilihan raya kampus (PRK). Dengan nak buat persediaan untuk menghadapi waktu PRK itu dengan nak studi lagi sebab peperiksaan tidak lama lagi.
Mengikut pengalaman yang aku baru lalui sebagai seorang calon PRK, persiapannya begitu menyusahkan hidup aku. Kalau sebut saja calon, tugas utama yang perlu mereka buat ialah buat preparation nak berucap di hadapan semasa rapat umum (RU) dan dalam dewan kuliah nanti.

Di waktu inilah seseorang itu akan membuat transformasi diri kepada yang lebih baik. Mananya tidak, seseorang yang jenis malu-malu nak cakap kat depan tu terpaksa juga cakap kat depan. Bukan cakap-cakap biasa, tetapi cakap-cakap yang luar biasa sehingga bisa mencairkan hati mereka yang mendengar supaya menyokong kita. Bukan senang tu.

“Intonasi anta tak lenggok sangat, bagi lenggok sikit,” tegur akh Asyraf.

“Ok bos,” balasku.

“Sebutan anta tak cukup baku, bagi baku sikit, buka mulut luas-luas sikit,” akh
Asyraf tegur lagi.

“Baik bos,”sahutku.

Inilah Ustaz Asyraf. YDP PMIUSM yang banyak menolong aku dalam membuat persediaan. Sebenarnya, disinilah bermulanya era kepimpinan generasi muda untuk memimpin masyarakat. Di sinilah mahasiswa akan memilih calon yang layak dan berkepimpinan untuk memimpin mereka dan memperjuangkan hak mereka melalui proses demokrasi. Di sinilah mahasiswa mula berjinak dengan setiap rentetan peristiwa sepanjang PRK. Yang terpenting sekali, di sinilah bermulanya langkah muda seorang mujahid Islam sejati untuk memegang tampuk pimpinan negara di masa hadapan kelak. Kerana setiap rentetan peristiwa sepanjang tempoh PRK adalah lebih kurang sama seperti Pilihan Raya Umum (PRU). Bermula dengan persiapan calon, pendaftaran calon, mengantung banner, menyebar flyers, menyebar risalah, rapat umum dan hari mengundi. Semua lebih kurang sama.

Kalau kita lihat banyak pemimpin parti politik dan pemimpin negara hari ini berasal dari mereka yang bergelar pemimpin pelajar. Sebut sahaja nama seperti Tuan Guru Hadi Awang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Tun Dr, Mahathir dan banyak lagi, mereka semua adalah bekas pemimpin pelajar semasa di kampus dahulu.

Tetapi kita perlu tahu bahawa tidak semua pemimpin itu ialah pemimpin. Kerana pemimpin itu ialah seorang yang mempunyai ciri-ciri istimewa sebagai seorang pemimpin. Tidak semua pemimpin yang ada sifat ini. Mereka yang tidak ada sifat seperti ini bukanlah pemimpin, tetapi orang yang perlu dipimpin terlebih dahulu.

Teladan dari Dua Umar

Dua Umar yang saya maksudkan di sini ialah Khalifah ke-2 selepas Abu Bakar as-siddiq iaitu Umar al-Khattab dan seorang lagi ialah khalifah yang zuhud, bertaqwa dan wara’. Dalam dirinya mengalir darah Umar al-Khattab iaitu khalifah ke-8 Bani Umayyah di Damaskus. Tidak lain dan tidak bukan ialah Umar bin Abdul Aziz.

Kesederhanaan

Kedua-dua Umar ini telah mengajar kita erti kesederhanaan sebagai seorang pemimpin. Di waktu meningkatnya jumlah rakyat miskin sekarang ini, kesederhanaan amatlah dituntut. Tetapi begitu contranya keadaan apabila kita melihat sekarang ini pemimpin memiliki duit yang banyak, rumah yang besar dan lain-lain kemewahan tetapi rakyat di bawahnya berada dalam keadaan yang menyiksakan. Dengan meningkatnya kos sara hidup akibat kenaikan mendadak harga minyak yang secara langsung telah mempengaruhi harga barang-barang keperluan lain. Kedua – dua Umar ini telah memberi satu contoh yang cukup baik untuk kita. Sebelum mereka menjadi pemimpin, kesederhanaan itu telah teserlah pada diri mereka tetapi apabila mereka menjadi pemimpin kesederhanaan itu makin teserlah.

Keteladanan

Sebagai pemimpin umat ketika itu, mereka tidak sekadar bercakap kepada rakyatnya supaya berbuat baik tetapi mereka dahulu yang melakukan sesuatu kebaikan itu. Kerana Allah telah befirman:

Maksudnya:

“ Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.”
(as-Shaff: 3)

Tetapi begitu terbaliknya dunia sekarang apabila pemimpin menyuruh rakyatnya berjimat tetapi mereka sendiri yang yang banyak membazir. Mereka menentang rasuah tetapi mereka terlibat dengan tuduhan rasuah. Mereka seringkali bercakap sebagai modal insan tetapi mereka langsung tidak menjadi “modal insan” untuk dicontohi untuk rakyatnya. Saya tidak menembak mana-mana pemimpin. Tetapi sesiapa yang memakan cili dialah yang terasa pedasnya.

Mendahulukan orang lain daripada diri sendiri

Kisah Umar al-khattab berjalan malam untuk melihat keadaan rakyatnya dan bertemu dengan sebuat keluarga yang menjual susu sudah begitu sinonim dengan kita. Sehinggakan Umar al-khattab pernah berkata: “ Kalau rakyat mengalami kekeyangan, akulah orang terakhir yang akan menikatinya. Tapi jika mereka mengalami kelaparan, akulah orang pertama yang akan merasakannya.”

Boleh tak kita bayangkan begitu amannya dunia ini kalau ada pemimpin yang ada sifat-sifat seperti ini. Sifat-sifat ini hanya menonjol apabila seseorang itu telah menghiaskan dirinya dengan pakaian taqwa yang sebenar-benarnya. Tanpa sifat ini jangan harap nak ada sifat-sifat seperti ini.

Jadi, kita sebagai mahasiswa perlulah mencontohi sifat-sifat yang mulia ini. Marilah kita melantik pemimpin yang ada sifat-sifat seperti ini, bukan pemimpin yang hanya menaburkan pelbagai janji tetapi apabila memegang jawatan semuanya hilang. Mereka hanya golongan yang mahukan kenikmatan dunia sahaja. Semoga Allah akan mewariskan buminya ini kepada mereka yang bertaqwa untuk ditadbir dan membawa manusia ke arah jalan REDHA ALLAH. Bukan ke jalan KEMURKAAN ALLAH. Wallahu a’lam.

Pengarang: Ahmad Sufian Shohor

Sumber rujukan: Belajar Dari Dua Umar, Hepi Andi Bastoni

0 comments: