Jutawan Klik!!!

Antara Badar al-Kubro dan Pilihan Raya Kampus (PRK)

Hari sentiasa bersilih ganti, semakin terasa bahang kehangatan Pilihan Raya Kampus (PRK) walaupun kita masih tidak tahu bila akan diadakan PRK. Setakat ini, antara berita yang ter ‘Sahih’ saya dengar, PRK akan diadakan selepa raya.

Hari sentiasa silih berganti, nampaknya calon-calon semakin bersemangat untuk menghadapi ‘peperangan’ dalam masa yang terdekat ini. Walaupun pada pandanganku bekalan yang hendak dibawa untuk menghadapi ‘robot-robot HEP’ nampaknya masih belum memuaskan hati lagi.

Assalamu’alaikum, selamat sejahtera dan selamat malam saya ucapkan kepada pelawat. Selamat pagi dan petang saya ucapkan kepada mereka yang membaca artikel saya pada waktu pagi dan petang. Saya tulis artikel ini di waktu malam, sebab itulah saya ucapkan selamat malam.

Apakah kaitan antara Perang Badar di zaman Rasulullah SAW dan PRK di zaman ini? Satu persoalan saya lontarkan kepada anda.

Apabila kita menghayati kembali sejarah awal Islam yang Agung, iaitu semasa 17 ramadhan 2 Hijrah telah berlaku satu peperangan besar dalam sejarah Islam yang memperlihatkan pertembungan antara kebenaran (al-haq) dan kebatilan.

Keputusan dari peperangan itu, Islam telah menang dengan penuh bergayanya. Cuba kita bayangkan 313 tentera Islam menentang 1000 orang kafir musyrikin Mekah. Kalau nak ikut logik akal mana la larat kudrat 313 orang kalahkan kudrat 1000 orang. Nak tambah lagi bergayanya Islam menang masa perang tu, tentera Islam waktu tu serba kekurangan dari segi kelengkapan berperang sampai ada tentera muslimin yang mengunakan pelepah tamar sebagai ganti pedang yang tiada. Baju perisai, kuda perang dan lain-lain lagi lagi la kurang. Tetapi situasi sebaliknya berlaku. Tentera kuffar memiliki segala kelengkapan untuk berperang.

Apa yang saya tulis diatas tu hanyalah kelengkapan dari segi fizikal sahaja. Tetapi yang peliknya tentera Muslimin boleh menang. Pernahkah kita berfikir macam mana la tentera Muslimin boleh menang? Hairan bin Ajaib kan. Apakah rempah ratus yang digunakan tentera Muslimin sehingga kita boleh menang? Cara memasak macam manakah yang membolehkan kita boleh menang? Cukupkah sekadar menunggu masakan masak tanpa mengacau masakan itu supaya sebati?

Apa la yang aku merepek ni. Untuk pengetahuan pembaca sekalian, saya tak pandai masak pun. Tapi tulis macam chef pulak. Semenjak aku tolong Pusat Islam USM menyediakan juadah berbuka puasa, aku semakin berminat dengan bidang masakan.

Ok, mari kita selidik guna mikroskop elektron, apakah ramuan kejayaan Islam. Antara ramuannya ialah kebergantungan kita kepada Allah. Ya, Inilah ramuan utamanya! Inilah ramuan yang menyebabkan pertolongan Allah SWT turun. Ketika Rasulullah SAW mengetahui bahawa tentera musuh lebih ramai, Rasulullah SAW telah menadah tangan dan berdoa dengan kusyuk.

Maksudnya: “Ya Allah, tunaikan janjiMu untukku. Ya Allah, jika Engkau kalahkan jumlah kami ini, Engkau tidak akan disembah di muka bumi ini.”

Rasulullah SAW terus berdoa sampai serbannya jatuh. Abu Bakar mengambilnya dan meletakkannya kembali ke atas bahu baginda SAW. “Cukup wahai Rasulullah. Pasti Allah memenuhi janji-Nya untukmu,” ujar Abu Bakar. Tetapi Rasulullah terus berdoa. Pada banyak kesempatan, Rasulullah SAW selalu mewarnai ibadahnya dengan berdoa.
Itulah sifat nabi SAW. Begitu juga dengan para sahabat. Di setiap kesempatan, di waktu senang dan susah mereka tetap berdoa.

Kalau Nabi SAW yang maksum itu pun begitu banyak sekali berdoa apatah lagi kita insan yang banyak dosa ini!

Ya, kita kena sentiasa berdoa. Di sebalik kesempurnaan kita sebagai manusia, terselit benyak kekurangan dalam diri kita. Kita makhluk lemah yang memerlukan Allah yang Maha Perkasa. Tambah-tambah lagi di era fitnah ini. Kita semestinya sentiasa terus burhubung hati dan bergantung dengan Allah SWT. Hanya dengan doa sahaja kita mampu menghadapi taufan fitnah kuffar yang sedang menghentam kita. Biarlah sebesar mana pun badai yang melintang, hanya dengan doa sahaja kita mampu menghadapinya kerana Allah bersama dengan orang yang mengingatinya.

Tetapi perlu ingat! Doa tanpa usaha yang gigih tidak akan membawa hasil apa-apa kepada kita. Malah kekecewaan dan kegagalan yang akan mengiringi kita. Sejarah perang Badar telah menjadi saksi akan persediaan kaum Muslimin yang terbaik.
Inilah kekuatan sebenar tentera Muslimin:

Tentera mujahidin 313
2 tentera berkuda(Zubair bin Awwam dan Miqdad bin Al-Aswad
70 ekor unta( seekor dikongsi tiga orang)
Panglima tertinggi ialah Rasulullah SAW.

Kekuatan tentera Kuffar pula:

Tentera Musyrikin 950 orang beserta perisai
200 ekor kuda dan lebih 900 ekor unta
Mempunyai wanita-wanita sebagai pembakar semangat mereka.

Pening kepala aku bila baca statistik ni. Punya la contra. Sebelum itu, saya nak mintak kebenaran kat akh Muhammad Haafizuddin bin Abirerah, YDP PMIUM atas maklumat di atas.

Tapi nak buat macam mana. Itu sahaja persiapan terbaik yang tentera Muslimin boleh buat. Sama la juga dengan kita wahai diri yang mengaku pendokong Islam. Kita kena lengkapkan diri kita ini dengan kelengkapan yang semampu kita lengkapkan. Tambah- tambah lagi calon-calon PRK (sape la calon PRK tu.hehe. wat tanye pulak). Pening kepala aku bila memikirkan macam mana la aku nak duduk depan dalam dewan kuliah padahal sebelum ini aku tak pernah duduk depan. Inilah dilema aku sebagai calon PRK. Aku takut lepas je PRK aku duduk belakang balik bersama kaum sejenis sespesis dengan aku. Haha, kaum Adam la tu. Dengan kata lain aku tak nak jadi seorang yang hipokrit atau munafik. Tetapi aku ada satu attitude yang aku pegang selama ni: “BE WHO YOU ARE”. Jadi, untuk menonjolkan diri aku, aku hanya duduk di kerusi tengah dewan kuliah sahaja kerana di situ sahaja tempat yang paling depan aku pernah duduk. Aku hanya buat sekadar yang aku mampu sahaja. Pakai baju kemeja dipadankan dengan seluar slack. Phergh, memang poyo. Punya la malu aku. Jumpa ja kawan aku, dipanggilnya aku ahli politik. Lantak la, ikut suka korang la nak panggil aku apa pun. Yang penting, korang undi aku.

Jadi, apa yang saya ingin katakan di sini ialah persiapan kita apabila ingin melakukan sesuatu perkara. Selepas kita berusaha sebaik mungkin maka bertawakkallah kepada Allah SWT. Seperti mana firmanNya:

Maksudnya: “Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya ia akan member kecukupan kepadanya.”
(al-Thalaq 65: 3)
Ingatlah wahai sahabat dan sohabiah sekalian, kemenangan kita adalah kebergantungan kita kepada Allah SWT.

Jadi, saya berharap kita semua dapat mengambil ikhtibar daripada peristiwa Badar al-Kubro yang begitu gah peristiwanya segagah namanya. Saya berharap semangat Badar al-Kubra akan terus mengalir dalam jiwa kita walaupun selepas berlalunya Ramadhan.
Sedihnya aku ya Allah, bulan penuh barakah ini dah nak meninggalkan aku. Sedangkan diriku ini masih lagi penuh karat dosa dan sifat mazmumah. Ya Allah, izinkan aku bertemu dengan Ramadhan sekali lagi. Amin…Wallahu a’lam.

0 comments: