Jutawan Klik!!!

Tiang dan Bangunan Taqwa

Antara ciri-ciri taqwa seperti yang difirmankan Allah adalah dalam suruh al-Baqarah ayat 3-5 yang bermaksud, “Mereka beriman dengan alam ghaib, mendirikan solat dan serta menafkah sebahagian rezeki yang kami anugerahkan kepada mereka. dan mereka beriman kepada kitab (al-Quran) yang diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya kehidupan di akhirat. Merekalah orang yang mendapat petunjuk dari tuhan meraka dan merekalah orang-orang yang beruntung.”
Berhubung dengan ayat ini, Said Hawa di dalam al-Asas fit Tafsir berkata, “ (Berpandukan kepada ayat-ayat ini) taqwa mempunyai tiang-tiang asas dan bangunannya. Tiang-tiang asas itu adalah IMAN, SOLAT dan MENAFKAHKAN HARTA dan bangunannya adalah KEPATUHAN BERPANDUKAN KITAB ALLAH. Kesemua ini adalah tuntutan taqwa. Ramai oranag tersilap apabila mereka menanggap golongan yang meminggirkan kitab Allah sebagai golongan yang bertaqwa. Sebahagian yang lain pula tersilap apabila mereka mengketogorikan golongan yang beriman tetapi mengabaikan solat dan nafkah sebagai golongan yang bertaqwa.
Apabila diamati ayat 3 hingga 5 daripada surah al-Baqarah, kita mendapati ciri taqwa yang terpenting adalah BERIMAN KEPADA ALAM GHAIB. Abdullah bin Mas’ud r.u berkata, “Tidak beriman seseorang dengan sesuatu yang lebih afdal daripada beriman kepada perkara ghaib.” Imam Abul Aliyah mentafsirkan perkara-perkara ghaib seperti beriman kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab Allah, rasul-rasulnya, hari akhirat, syurga, neraka, kebangkitan selepas mati serta pertemuan denga Allah. Imam Zaid bin Aslam mentafsirkannya sebagai beriman dengan qadar. Hal ini disebutkan di dalam Tafsir al-Quran al-Azim oleh Ibn Kathir.
Percaya kepada alam ghaib menjadikan umat Islam umat luar biasa kecekalan dan kehebatannya. Kepercayaan ini menjadikan umat Islam mampu menghadapi penderitaan semasa diboikot ekolomi selama 3 tahun di Mekah. Ia juga menjadikan mereka sanggup meninggalkan harta benda di Mekah bagi merentasi padang pasir menuju ke Madinah. Ia menjadikan mereka berani menghadapi musuh walaupun jumlah musuh lebih ramai daripada jumlah mereka.
Sebagai contoh, di Badar tentera Islam hanya berjumlah 313 orang berbanding dengan tentera Quraisy yang berjumlah 1000 orang. Di perang Khandak, tentera Islam berjumlah 3000 orang berbanding dengan tentera Ahzab yang berjumlah 10000 orang. Di Yarmuk, tentera Islam berjumlah 39000 orang berbanding dengan tentera Rom 240000 orang. Di Qudisiyah pula, jumlah tentera Islam adalah 41000 orang berbanding dengan tentera Parsi 200000 orang. Berbekalkan keyakinan kepada Allah, tentera-tentera Islam berjaya mengalahkan musuh-musuh mereka dalam semua peperangan ini. Kepercayaan ini juga menjadikan Khalifah Umar al-Khattab sering menyoal mereka yang datang menemuinya dari wilayah-wilayah Islam yang jauh berkenaan dengan keadaan keadaan golongan bukan Islam kerana tidak mahu umat Islam menzalimi mereka. Ia menyebabkan seorang wanita, pada zaman Khalifah Umar tidak mahu mencampurkan susu binatang yang dijualnya dengan air walaupun dengan cara itu dia akan mendapat keuntungan yang lebih. Dia sekadar berkata, “JIka Khalifah Umar tidak nampak perbuatanku, Allah melihat segala perbuatanku.”
Begitu besarnya pengaruh kepercayaan kepada Allah dan alam ghaib kepada umat Islam. Ia melahirkan amal salih dan sikap positif dalam hidup. Tambahan daripada itu, kepercayaan ini mampu menghilangkan perasaan kecewa dan putus asa semasa diuji. Hal ini kerana umat Islam yakin, di tengah-tengah ketidakadilan dan kekejaman dunia hari ini wujud pertolongan Ilahi. Lantas, kes-kes bunuh diri jarang berlaku dikalangan umat Islam. Kepercayaan kepada alam ghaib benar-benar menguatkan jiwa sekali gus meredakan tekanan dan kecewa di hati.
Mungkin antum semua sudah muak melihat realiti umat Islam pada masa kini yang begitu teruk sekali jika hendak dibandingkan dengan realiti umat Islam di zaman awal Islam dahulu.
Mungkin juga ada dikalangan antum yang begitu mendambakan Islam sebagaimana Islam di zaman awal dahulu.
Mungkin juga ada dikalangan antum yang sedang risau dengan keadaan umat Islam pada masa kini.
Dan mungkin juga yang sedang berfikir APAKAH FORMULA PENYELESAIAN YANG TERBAIK KEPADA MASALAH YANG KITA ALAMI SEKARANG INI?
Tidak lain dan tidak bukan formulanya ialah TAQWA. Telah tercatat di dalam surah al-Talaq ayat 2 dan 3 Allah berfirman,” Barang siapa yang bertaqwa kepada Allah, Dia akan adakan baginya jalan keluar dan (Allah) dan mengurniakan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka kepadanya.”
Wallahua’lam
7 Formula Induvidu Cemerlang
Dr. Danial Zainal Abidin
Dengan sedikit edit dan penambahan…salam

0 comments: